Comisia Europeană a început, marţi, 30 aprilie, procedurile oficiale pentru a decide dacă este posibil ca Meta, furnizorul Facebook şi Instagram, să fi încălcat Actul legislativ privind serviciile digitale, informează news.ro.
„Această Comisie a creat mijloace de protejare a cetăţenilor europeni împotriva dezinformării şi manipulărilor specifice din partea ţărilor terţe. Dacă suspectăm o încălcare a normelor, acţionăm. Acest lucru este valabil în orice moment, dar în special în perioadele de alegeri democratice.
Marile platforme digitale trebuie să se ridice la înălţimea obligaţiilor lor de a aloca suficiente resurse în acest sens, iar decizia de astăzi arată că ne confruntăm cu seriozitate în ceea ce priveşte conformitatea. Protejarea democraţiilor noastre este o luptă comună cu statele noastre membre.
Astăzi, la Praga, doresc să mulţumesc prim-ministrului Fiala pentru rolul său activ în abordarea problemei la nivel european, precum şi pentru declanşarea de către Belgia a mecanismului de urgenţă pentru schimbul de informaţii între statele membre”, a afirmat preşedinta CE Ursula von der Leyen, conform comunicatului de presă al Executivului european.
Încălcările suspectate au în vedere politicile şi practicile Meta în ceea ce privește publicitatea înşelătoare şi conţinutul politic din serviciile sale.
Acestea se mai referă și la indisponibilitatea unui instrument eficient de monitorizare a alegerilor şi a discursului civic al terţilor în timp real înainte de alegerile pentru Parlamentul European, pe fondul deprecierii de către Meta a instrumentului său de informaţii publice în timp real, CrowdTangle, fără un instrument potrivit care să îl înlocuiască.
Mai mult de atât, Comisia suspectează că mecanismul de semnalare a conţinutului ilegal din cadrul serviciilor („notificare şi acţiune”), dar şi căile de atac ale utilizatorilor şi mecanismele interne de soluţionare a plângerilor nu respectă cerinţele Actului legislativ privind serviciile digitale şi că există deficienţe în ceea ce priveşte furnizarea de către Meta a accesului cercetătorilor la datele aflate la dispoziţia publicului.
Deschiderea procedurii are la bază o analiză preliminară a raportului de evaluare a riscurilor trimis de Meta în septembrie 2023, pe răspunsurile Meta la solicitările oficiale de informaţii ale Comisiei, legate de conţinut ilegal şi dezinformarea, accesul la date, abonarea la politica privind interzicerea publicităţii şi IA generativă, pe rapoartele disponibile public şi pe analiza proprie a Comisiei.
Citește și: Noile reglementări Meta: minorii nu mai pot primi mesaje private de la străini pe Instagram și Facebook
Procedura în cauză se va concentra asupra următoarelor domenii:
Reclame înşelătoare şi dezinformare. Comisia Europeană crede că Meta nu respectă obligaţiile prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale în ceea ce priveşte abordarea diseminării de reclame înşelătoare, a campaniilor de dezinformare şi a comportamentelor neautentice coordonate în UE. Proliferarea unui astfel de conţinut poate fi un risc pentru discursul civic, procesele electorale şi drepturile fundamentale, precum şi pentru protecţia consumatorilor.
Vizibilitatea conţinutului politic. Comisia este de părere că politica Meta privind „abordarea conţinutului politic”, care demolează conţinutul politic în sistemele de recomandare ale Instagram şi Facebook, inclusiv fluxurile acestora, nu este conformă obligaţiilor prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale. Ancheta se va concentra pe compatibilitatea acestei politici cu obligaţiile în materie de transparenţă şi de despăgubire a utilizatorilor, precum şi pe cerinţele de evaluare şi atenuare a riscurilor pentru discursul civic şi procesele electorale.
Indisponibilitatea unui discurs civic în timp real şi a unui instrument eficace de monitorizare a alegerilor de către terţi înainte de viitoarele alegeri pentru Parlamentul European şi de alte alegeri din diferite state membre. Meta este în proces de defăimare a „CrowdTangle”, un instrument de informare publică care permite monitorizarea în timp real a alegerilor de către cercetători, jurnalişti şi societatea civilă, inclusiv prin tablouri de bord vizuale în direct, fără o înlocuire adecvată. După cum se reflectă în Orientările recente ale Comisiei pentru furnizorii de platforme online foarte mari privind riscurile sistemice pentru procesele electorale, în perioada alegerilor, accesul la astfel de instrumente ar trebui extins.
Astfel, Comisia este de părere că Meta nu a evaluat cu atenție şi nu a atenuat riscurile legate de efectele Facebook şi Instagram asupra discursului civic şi a proceselor electorale, precum şi alte riscuri sistemice.
Mecanismul de semnalare a conţinutului ilegal. Comisia mai suspectează că mecanismul de notificare şi de acţiune al Meta, care le permite utilizatorilor să notifice prezenţa conţinutului ilegal în serviciile sale, nu respectă obligaţiile prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale. Se suspectează că nu sunt îndeplinite cerinţele prin care acest mecanism trebuie să fie uşor de accesat şi uşor de utilizat. De asemenea, Comisia suspectează că Meta nu a instituit un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor împotriva deciziilor de moderare a conţinutului luate.
În cazul în care sunt dovedite, aceste deficienţe ar constitui încălcări ale articolului 14 alineatul (1), ale articolului 16 alineatul (1), ale articolului 16 alineatul (5), ale articolului 16 alineatul (6), ale articolului 17 alineatul (1), ale articolului 20 alineatul (1), ale articolului 24 alineatul (5), ale articolului 25 alineatul (1), ale articolului 34 alineatul (1), ale articolului 34 alineatul (2), ale articolului 35 alineatul (1) şi ale articolului 40 alineatul (12) din Actul legislativ privind serviciile digitale. Comisia va efectua în mod prioritar o investigaţie aprofundată. Deschiderea procedurii oficiale nu aduce atingere rezultatului acesteia.
În urma deschiderii oficiale a procedurilor, Comisia Europeană va continua să adune probe, prin trimiterea de cereri suplimentare de informaţii, prin desfăşurarea de interviuri sau inspecţii.
Începând cu data de 17 februarie, Actul legislativ privind serviciile digitale se aplică tuturor intermediarilor online din UE.