Comisia Europeană se pregătește să facă publice în viitorul apropiat o serie de orientări și recomandări privind combaterea dezinformării pentru a stabili clar, înaintea alegerilor europarlamentare din luna iunie, regulile pe care reţelele sociale vor trebuie să le respecte, în caz contrar fiind aplicate amenzi, potrivit unui responsabil european, citat de AFP și Agerpres.
Noul regulament privind serviciile digitale (DSA) a intrat în vigoare în februarie, impunând platformelor online o serie de cerințe pentru a combate informațiile false de pe rețelele sociale. Aceste cerințe includ implementarea unor sisteme avansate pentru identificarea conținutului generat de inteligența artificială (AI) și facilitarea semnalării de către utilizatori a conținutului falsificat.
Scopul principal al acestor reguli este de a oferi sprijin platformelor online, care au devenit esențiale în distribuirea informațiilor, în lupta împotriva fluxului de informații false. Un purtător de cuvânt european, care a preferat să rămână anonim, a subliniat importanța acestor orientări în contextul creșterii fenomenului de dezinformare online.
„2024 este un an important pentru alegeri. De aceea noi utilizăm deplin toate instrumentele oferite de legislaţia privind serviciile digitale pentru a veghea ca platformele să-şi respecte obligaţiile şi să nu fie utilizate cu rea credinţă pentru a ne manipula scrutinele, menţinând libertatea de exprimare”’, a subliniat comisarul european pentru piaţa internă, Thierry Breton.
Citește și: Noile reglementări Meta: minorii nu mai pot primi mesaje private de la străini pe Instagram și Facebook
În luna decembrie, Comisia Europeană a inițiat oficial o investigație asupra rețelei sociale X (fosta Twitter), suspectată de încălcări ale regulilor europene referitoare la moderarea conținutului și transparență.
Pe data de 14 martie, Comisia Europeană a solicitat clarificări de la alte gigante ale tehnologiei, printre care TikTok, Facebook, Google, YouTube și X, cu privire la modul în care gestionează riscurile asociate difuzării de conținut falsificat sau manipulat (cunoscut sub numele de „deepfakes”).
Decizia Comisiei Europene de a stabili o serie de reguli legate de funcționarea social media vine în contextul unei analize recente care indica faptul că guvernele trebuie să își intensifice apărarea împotriva dezinformării străine și a interferențelor electorale, după cum transmite Euronews.
Nu este o simplă coincidență faptul că rețelele sociale, și în special X, au devenit un vector de dezinformare străină. Companiile de social media, conduse de interesul lor financiar în propagarea dezinformării, au format o alianță profană cu statele autoritare și cu actorii răuvoitori care încearcă să intervină în procesele interne ale țărilor democratice, lucru pe care Comisia Europeană încearcă să-l oprească.