Foarte puțini sunt șefii care știu să gestioneze cu adevărat aceste concedieri. Este un moment în care empatia ar fi mai mult decât necesară, pentru a ajuta angajatul să treacă un pic mai ușor prin acest necaz.
De regulă, atitudinea șefilor este una rece, distantă, majoritatea încuindu-se în birou, în acest fel neriscând să dea ochii cu angajatul concediat.
Max Levchin, cofondatorul PayPal și actualul lider al companiei de tip Buy Now Pay Later Affirm, a spus că, prima dată când a fost nevoit să concedieze angajați, a simțit „să fugă și să se ascundă”.
„Nu știam ce fac și eram îngrozit de ideea de a-mi asuma responsabilitatea pentru greșeala mea”, povestește Levchin într-un episod al podcastului The Twenty Minute VC, potrivit Business Insider
Levchin a dezvăluit faptul că soluția în astfel de cazuri i-a dat-o un prieten din companie. Acesta i-a sugerat să meargă în mijlocul angajaților atunci când aceștia își împachetează lucrurile să plece și chiar să-i ajute, acest tip de susținere fiind benefic pentru ambele părți.
„Poți să treci prin asta din confortul biroului tău — sau poți fi acolo, în mijlocul oamenilor care plâng. Fii cu ei. La final, te vei simți mai bine, și ei la fel”, a spus șeful PayPal.
Affirm a fost nevoit să restructureze 16% dintre posturi, acest lucru însemnând concedierea a nu mai puțin de 485 de angajați, în 2023. În 2024, au fost restructurate încă 140 de locuri de muncă.
Levchin este de părere că și cultura companiei joacă un rol important în modul în care concedierile afectează moralul. Potrivit acestuia, angajații care au fost dați afară i-au spus că înțeleg de ce a fost necesară această măsură și că speră să se întoarcă.
„Dacă cultura companiei este solidă, impactul este mult mai blând. Oamenii înțeleg că ai încercat orice strategie sau tactică posibilă pentru a evita acest lucru”, adaugă CEO-ul PayPal.
Unii lideri au alt mod de a gestiona concedierile și de a-și ajuta angajații proaspăt concediați.
Brian Chesky, CEO-ul Airbnb, a spus că a contactat directorii altor companii pentru a ajuta o parte dintre cei 1.900 de angajați concediați în 2020 să își găsească noi locuri de muncă.
„Am creat un director de foști angajați, unde cei concediați puteau alege să își publice informațiile, iar noi le-am pus la dispoziția recrutorilor. Am avut sute de mii de recrutorii și persoane care au accesat aceste profiluri, iar mulți dintre acești oameni și-au găsit locuri de muncă”, a spus Chesky referitor la concedierea colectivă din 2020.
Concedierile prost gestionate au ajuns, de asemenea, pe primele pagini ale ziarelor, mai ales în contextul exodului tehnologic post-pandemic.
În 2021, Vishal Garg, CEO-ul startup-ului de credite ipotecare online Better, a fost puternic criticat pentru modul în care a gestionat o concediere în masă. Garg a concediat 900 de oameni într-un apel pe Zoom de trei minute, declanșând indignare atât internă, cât și externă.
Într-o scrisoare trimisă angajaților o săptămână mai târziu, Garg s-a scuzat că nu a reușit să arate „respect și apreciere” în acel apel și că a eșuat.