Șeful de cabinet al premierului Viktor Orban a declarat că Executivul de la Budapesta a fost nevoit să renunțe la plafon, la recomandarea MOL, care a transmis că „situația este critică”, informează Reuters, citat de Digi24.
„Nu mai puteam aștepta. Este singura modalitate prin care putem asigura securitatea aprovizionării cu carburanți”,a declarat Gergely Gulyas, șeful de cabinet al premierului Orban, în cadrul unei întâlniri comune cu președintele MOL și directorul executiv Zsolt Hernadi.
Oficialul maghiar a mai explicat faptul că renunțarea la acest plafon va stimula, cel mai probabil, creșterea inflației. Inflaţia din Ungaria calculată la un an a ajuns la 21,6% în octombrie, cel mai ridicat nivel al său de după 1996 şi al treilea cel mai mare din UE, conform Eurostat.
Directorul executiv al Mol, Zsolt Hernadi, a transmis că restabilirea importurilor și stabilizarea situației la nivel național va dura aproximativ două luni, dar efectele eliminării plafonului se vor vedea aproape imediat, mai scrie sursa citată.
Presa maghiară a prezentat marţi cozi de aşteptare de sute de metri la benzinăriile din ţară, pe fondul penuriei de carburant.
„O penurie parţială a produselor noastre ne afectează întreaga reţea, iar un sfert dintre benzinăriile noastre sunt complet goale”,a precizat Gyorgy Bacsa, director MOL.
Penuria este cauzată de o scădere cu 30% a importurilor de carburant, precum şi de unele operaţiuni de mentenanţă într-una din rafinăriile MOL, care ar urma să dureze „mai multe săptămâni”, a precizat oficialul companiei petroliere.
Deficitul de import este o consecinţă a plafonării preţurilor la carburanţi impusă de guvern, ceea ce a determinat companiile străine să îşi reducă livrările de carburant către Ungaria, conform Asociaţiei Benzinăriilor Independente (FBSZ). În noiembrie 2021, Budapesta a decretat un preţ fix de circ 1,17 euro pe litrul de benzină fără plumb 95. Revizuit la fiecare trei luni, plafonul a fost prelungit ultima dată în septembrie şi ar fi trebuit să rămână în vigoare până la finalul anului.