Un plan conceput să îi protejeze pe consumatorii din Ungaria de cea mai ridicată rată a inflației din Uniunea Europeană a generat consecințe nedorite, în condițiile în care, chiar înainte de Sărbători, retailerii au început să raționalizeze produsele alimentare, o reminiscență a perioadei comuniste, transmite Bloomberg.
După ce Guvernul condus de premierul Viktor Orban a decis să plafoneze prețurile la produsele alimentare de bază, retailerul Aldi a decis să introducă o limită de un kilogram de cartofi și un litru de lapte pentru fiecare cumpărător, ca urmare a creșterii cererii, arată Agerpres.
Alte lanțuri de magazine, precum Spar, Lidl și Tesco, au introdus restricții similare. În aceste condiții, unele persoane au început să își pună întrebări dacă vor putea găti tradiționala ruladă cu mac, nelipsită de pe mesele de Crăciun.
Eforturile premierului Orban de a plafona prețurile la alimente fac parte dintr-un program mai amplu destinat plafonării costurilor la o gamă largă de produse de la carburanți și până la credite ipotecare, în ideea de a-i ajuta pe unguri să facă față cea mai gravă criză a costului vieții din Europa.
Ministerul Agriculturii din Ungaria a anunțat săptămâna trecută că Guvernul a prelungit plafonarea preţurilor la produsele alimentare până la data de 30 aprilie 2023. Această plafonare a fost intituită încă din luna februarie și a fost prelungită anterior, urmând să expire la finalul acestui an.
În ultimele luni, prețurile la produsele agricole, în special la cartofi, au crescut în medie cu 50%. În luna noiembrie, Guvernul a introdus un plafon de preț pentru ouă și cartofi la valoarea din luna septembrie, iar pentru zahăr, ulei de gătit și piept de pui, a fost introdus un plafon de preț încă din februarie.
Măsurile introduse de Guvernul ungar au provocat un val de penurie la alimentele de bază. Din această cazuă mai multe lanțuri de magazine au fost nevoie să raționalizeze cantitățile unor produse, cum ar fi ouăle și cartofii, care se vând la prețuri plafonate. Experții din industria alimentară anunță că anul viitor ar putea exista o reală penurie de ouă pe termen mediu, dacă producătorii nu vor obține veniturile necesare din vânzări.