Cu toate că ar putea părea o poveste parcă scoasă din filmele SF, guvernul federal al SUA ia în calcul varianta în care să oblige producătorii de automobile să instaleze comutatoare de oprire pe care autorităţile să le poată accesa de la distanţă şi folosi pentru a opri de la distanță orice vehicul, relatează autos.yahoo.com.
Alte articole: S-a terminat cu vacanțele low-cost din Croația! Cât de mult au crescut prețurile de la trecerea oficială la euro
La o primă vedere aceasta ar putea părea o idee minunată, care ar putea fi salvatoare în multe situații. Până la urmă, au fost nenumărate situații în care, de exemplu, infractori căutaţi care fugeau de poliţie au creat haos pe șosele, uneori omorând oameni nevinovaţi, în timp ce încercau să evite capturarea. Într-o astfel de situație probabil că un astfel de „întrerupător” ar fi o idee briliantă. A fi capabil să opreşti urmărirea din timp şi aproape instantaneu pare un lucru minunat, un mecanism potenţial salvator de vieţi pe care orice cetăţean care respectă legea l-ar îmbrăţişa cu entuziasm.
Cu toate acestea, conform unui articol scris de fostul membru al Congresului SUA Bob Barr, în acest proiect de legecare privește infrastructura recent adoptată, există „ ascunsă” o măsură ce prevede instalarea unor mecanisme de oprire a vehiculelor în fiecare maşină, camion şi SUV nou vândut în SUA. Potrivit sursei citate, reglementarea probabil nu va fi pusă în aplicare timp de cinci ani.
Barr subliniază că proiectul de lege, care a fost promulgat de preşedintele Joe Biden, prevede că acel mecanism de oprire, denumit dispozitiv de siguranţă, trebuie să „monitorizeze în mod pasiv performanţele şoferului unui autovehicul pentru a identifica cu exactitate dacă şoferul respectiv poate fi inapt să conducă”.
Cu alte cuvinte, modul în care cetățenii SUA conduc va fi monitorizat non stop. Pe scurt, orice „greșeală” din trafic va fi depistată, deoarce sistemul a fost programat să recunoască drept o afectare a capacităţii de conducere, maşina voastră ar putea pur şi simplu să se oprească, ceea ce ar putea deveni incredibil de periculos.
Există posibilitatea ca mecanismul de oprire (kill switch) să considere modul dvs de a conduce ca fiind nepotrivit, iar atunci când încercaţi să porniţi din nou maşina, motorul nu porneşte. Acest lucru ar putea să vă lase în impas.
Acest sistem de „siguranţă” va fi deschis sau, cu alte cuvinte, ar exista o uşă laterală (backdoor) de acces la el. Acest lucru ar permite poliţiei sau altor autorităţi guvernamentale să îl acceseze oricând. Mai mult, hackerii ar putea să acceseze această uşă (backdoor) şi să oprească vehiculul dumneavoastră.
Barr atrage atenţia asupra faptului că aceasta este o încălcare extraordinară a vieţii private a americanilor şi are dreptate. În plus, termenul de „impaired driving” (conducere sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe care pot submina capacitatea şoferului de a conduce) nu este definit de legislaţie, astfel încât ar putea fi interpretat de autorităţile de reglementare, cum ar fi Departamentul de Transport şi Administraţia Naţională pentru Siguranţa Traficului pe Autostrăzi.
Ar fi indicat ca autorităţile guvernamentale de reglementare să ajute la scrierea unor algoritmi care ar putea forţa maşina dumneavoastră să tragă pe dreapta şi să oprească pentru că s-ar putea să fiţi puţin obosit în loc să fiţi ameţit de la alcool? Nu a existat niciodată o dezbatere în Camera Reprezentanţilor sau în Senat pe această temă. În schimb, acest proiect de lege a fost adoptat cu multe înţelegeri de culise, susţine site-ul citat.