„Acest lucru este complet grotesc”, a declarat Thomas Stäb, membru al consiliului de administrație al Tegut, un mare lanţ de magazine din Germania. El a subliniat că micile robo-shopuri sunt „practic aparate de vending cu intrare” și nu ar trebui să fie afectate de interdicția de a deschide duminica.
Retailerul cu sediul în Fulda, care operează aproximativ 300 de supermarketuri tradiționale și 40 de magazine complet automatizate, a fost nevoit să se conformeze hotărârii instanței din landul Hessa, care a stabilit că duminica este zi de odihnă și trebuie respectată chiar și atunci când nu sunt implicați lucrători comerciali.
Judecătorii au argumentat că micile magazine automatizate se încadrează în categoria „magazin” conform legislației germane și, ca atare, trebuie să respecte regulile privind programul de funcționare, potrivit Financial Times.
Bătălia juridică a fost declanșată de sindicatul puternic Verdi, după deschiderea primului magazin automatizat în Fulda acum patru ani. Verdi se opune în mod fundamental cumpărăturilor de duminică, susținând că angajații din comerțul cu amănuntul, care deja au un program de lucru foarte flexibil în restul săptămânii, au nevoie de duminică liberă pentru a petrece timp cu familia și prietenii.
În timp ce Germania se confruntă cu această interdicție controversată, situația în România este diferită. Majoritatea magazinelor din țară își extind programul și în zilele de sâmbătă și duminică, fiind deschise până la orele 20:00 sau chiar 22:00.
Cu toate acestea, premierul Marcel Ciolacu a subliniat săptămâna trecută că închiderea magazinelor la sfârșit de săptămână nu este oportună, luând în considerare semnalele primite din societate.
„Vreau să închid un subiect care a provocat dezbatere publică, cel legat de programul magazinelor la sfârșit de săptămână. Din semnalele primite din rândul societății, rezultă clar că nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”, a declarat premierul.
Aceste diferențe între Germania și România reflectă diversitatea politicilor comerciale și a preferințelor consumatorilor din cele două țări europene, arătând că regulile privind programul de funcționare a magazinelor rămân un subiect de dezbatere în comunitatea globală a afacerilor și a muncii.