Creșterea spectaculoasă a prețurilor la cacao din ultimul an a generat un adevărat haos pe piața dulciurilor, afectând în mod semnificativ producătorii de ciocolată și alte produse dulci. În condițiile în care prețurile au fluctuat în jurul valorii de 2.500 de dolari pe tonă în ultimii ani, raportul unei recolte mai mici decât anticipat a dus la îngrijorări legate de aprovizionare, notează Newsweek.
Aceste temeri au propulsat prețul cacao la un record istoric de peste 11.000 de dolari pe tonă în luna aprilie, deși a urmat o ușoară scădere, prețurile rămânând totuși mult mai ridicate decât nivelurile considerate obișnuite de companiile de pe piața dulciurilor.
În prezent, marile companii producătoare de dulciuri, precum Hershey, Mars, Ferrero (proprietarul brandului Kinder) și Mondelez (compania-mamă a Cadbury), beneficiază de contracte pe termen lung care le protejează de fluctuațiile de preț. Aceste contracte au rolul de a asigura stabilitate și de a atenua impactul creșterilor bruște ale costurilor.
Te-ar putea interesa și: Recorduri de prețuri pentru cafea și cacao. 2024 aduce previziuni sumbre
Steve Rosenstock, responsabil pentru produse de consum la Clarkston Consulting, a subliniat impactul semnificativ al acestor fluctuații asupra modului în care companiile își gestionează afacerile. El a declarat că „impactul costurilor este atât de important, încât are un efect absolut asupra modului în care aceste companii își gestionează afacerile”.
În timp ce prețurile pentru dulciuri, dar și produse de bază, trebuie precizat că unele precum grâul și laptele sunt în scădere, sucul de portocale, cacao și cafeaua înregistrează niveluri record. Cacao a înregistrat cea mai semnificativă creștere din ultimul an, cu o majorare de 270%. Un factor cheie care a contribuit la această creștere este seceta severă din Africa de Vest, principalul producător mondial de cacao, care asigură 80% din producția globală. Condițiile meteorologice nefavorabile, îmbătrânirea arborilor și problemele cu dăunătorii au determinat un deficit de aprovizionare și, implicit, o creștere a prețurilor.
În acest context complicat pentru piața dulciurilor, Brazilia își pregătește intrarea pe piața de cacao într-un moment dificil pentru producția din Africa de Vest. Fermierii brazilieni, precum Moises Schmidt, liderul grupului Schmidt Agricola, văd în această situație o oportunitate de profit. Schmidt anticipează o creștere semnificativă a producției de cacao în Brazilia, de la aproximativ 400.000 de tone în prezent la 1,8 milioane de tone pe an în următorii zece ani. Extinderea culturilor de cacao în noi regiuni ar putea poziționa Brazilia aproape de Ecuador, al treilea mare furnizor mondial de cacao.
Astfel, Brazilia ar putea deveni un jucător important pe piața globală a dulciurilor, întărindu-și statutului său de mare furnizor de materii prime precum soia și suc de portocale. Moises Schmidt a evidențiat importanța acestui pas pentru viitorul Braziliei pe piața globală a cacao-ului, subliniind deja rolul țării ca principal furnizor mondial pentru o gamă largă de materii prime.