Data de 1 octombrie 2023 reprezintă, pentru Uniunea Europeană, un nou început în ceea ce privește importul cu emisii mari de dioxid de carbon. În contextul acestei noi legi este prevăzut un mecanism care marchează o taxă pentru importurile cu emisii mari de dioxid de carbon, iar scopul este ca Uniunea Europeană să devină primul continent neutru, informații pe care Bloomberg le-a oferit, conform Economedia.ro. Un alt factor de menționat este faptul că această ideea a fost respinsă de către partenerii comerciali, întrucât se dorea extinderea deciziei luate. Ceea ce va impune, cu adevărat important, este că această taxă va însemna obligativitatea companiilor m,ari să respecte legislația strictă a continentului în materie de climă.
Începând cu data de 1 octombrie 2023, toate cele șase industrii consumatoare de dioxid de carbon care importă vor fi obligate de a raporteze emisiile.
„Va avea implicații strategice și financiare pentru întreprinderile din întreaga lume. Ziua de duminică este doar începutul unui proces de lungă durată, dar chiar dacă unele companii nu sunt afectate imediat, ele ar putea fi afectate într-o etapă ulterioară, deoarece UE are opțiunea de a include mai multe industrii”, a comunicat Tim Figures, expert senior la Boston Consulting Group, conform celor furnizate de către Economedia.
Această măsură luată de către europeni a adus probleme în ceea ce înseamnă relațiile externe. Astfel, Rusia și China sunt împotriva acestei decizii subliniind că sunt subminate principiile comerțului liber. S.U.A. este un alt factor alături de Rusia și China, astfel că administrația Biden a cerut încă de la începutul acestui an ca exorturile sale de oțel și aluminiu să fie exceptate.
Odată cu aplicarea acestei măsuri, testul cheie constă în menținerea unui singur preț în întreaga lume, iar începând cu anul 2026, care va reprezenta a doua etapă, se va impune o taxă care va fi introdusă pas cu pas.
Mecanismul adoptat de Uniunea Europeană la momentul actual este unul provocator din punct de vedere administrativ, precum Els Brouwers a spus care este directorul pentru energie, climă și afaceri economice la Essencia. Parcursul acesei etape importante a blocului european va avea de asigurat supravegherea conformității în statele membre până la introducerea unor norme tehnice mai detaliate.
Deși China nu este de acord cu acest mecanism adoptat de Uniunea Europeană, Antoine Vagneur-Jones, șeful departamentului de comerț și lanțuri de aprovizionare de la BloombergNEF ar putea fi cel care poate convinge piața chineză să urmeze acest exemplu, urmând ca celelalte state membre să o urmeze.
„Nu va duce la stabilirea prețurilor la carbon nici pe departe de ceea ce face UE în curând”, a scris Vagneur-Jones într-o notă. Dar în locurile în care prețurile la carbon sunt acceptabile din punct de vedere politic, ”acest lucru ar putea acționa cu siguranță ca un fel de motor”, a spus Antoine Vagneur-Jones, după cum a menționat Economedia.