Încălzirea globală pare a avea un efect contrar pentru industriile care, în mod obișnuit, ar beneficia de pe urma temperaturilor în creștere. După cum arată Radu Puiu, analist financiar al XTB România, producătorii pot fi dezamăgiți de profiturile pe care le obțin vară, o perioadă în care obțineau profituri semnificative în anii anteriori, notează Agerpres.
Raportul Future Consumer Index arată că, în ciuda faptului că 94% dintre respondenți sunt încă îngrijorați de costul vieții, aproape 89% sunt, de asemenea, preocupați de încălzirea globală. Evenimentele meteorologice extreme, creșterea costurilor energiei și provocările întâmpinate de sectorul agricol, îi determină pe 42% dintre consumatorii să își regândească opțiunile alimentare din cauza impactului schimbărilor climatice asupra prețurilor și disponibilității produselor.
În plus, 29% dintre au fost nevoiți să-și schimbe obiceiurile de consum, iar un sfert dintre consumatori deja achiziționează produse pentru a se proteja de efectele schimbărilor climatice, precizează sursa citată.
Odată cu încălzirea globală și creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră, temperaturile medii anuale sunt în creștere. În ultimul deceniu, 2011-2020au fost înregistrate cele mai ridicate nivele de căldură înregistrat vreodată, iar în aproape toate țările din lume, an de an, se observă o creștere a numărului de zile cu temperaturi ridicate și a valurilor de căldură.
Te-ar putea interesa și: Semnal de alarmă tras de oamenii de știință, încălzirea globală ne lasă fără zile de vreme confortabilă. În ce situație e România
Analiza citată arată că, în mod paradoxal, pe măsură ce încălzirea globală este resimțită tot mai tare, vânzările de înghețată au avut de suferit în perioadele caniculare.
„Valul de căldură din Europa din 2023 a avut un efect negativ asupra vânzărilor de îngheţată, mai ales pentru că există un prag cheie pentru temperaturi. În contextul unor valori foarte ridicate în termometre, datele arată că oamenii pot renunţa la îngheţată, în detrimentul unei băuturi reci”, arată analiza.
În prima jumătate a anului 2023, vânzările globale de înghețată ale Unilever au înregistrat o creștere de 5,7%, reprezentând cel mai mic avans în cadrul celor cinci categorii industriale ale companiei, în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent. Totuși, acest progres a fost impulsionat de creșteri semnificative de preț, chiar dacă volumele au cunoscut o ușoară scădere, conform raportului de profit.
Pe lângă aceasta, încălzirea globală determină oamenii să petreacă mai mult timp în interior, pentru a evita expunerea la temperaturi extreme și la razele solare puternice, reducând astfel intervalul disponibil pentru consum.
Încălzirea globală afectează și vânzările de bere. Heineken a înregistrat o scădere a vânzărilor de bere în Marea Britanie în timpul verii anului 2023, datorită majorării prețurilor cu peste 7% și condițiilor reci și ploioase care au redus consumul populației. Această reducere s-a reflectat într-o scădere cu 7,6% a cantității vândute în întreaga Europă, în timp ce prețul mediu a crescut cu 12%, influențat de inflație și de creșterea vânzărilor de bere premium și blondă.
Încrederea scăzută a consumatorilor a afectat vânzările de bere Heineken în Europa în primul trimestru al anului 2024, însă marele producător de bere anticipează o revenire în al doilea trimestru. Potrivit estimărilor analiștilor din domeniu, valoarea vânzărilor globale de bere va depăși volumul în următorii patru ani, pe măsură ce categoria continuă să devină mai premium, conform unui analist financiar citat.