Andreia Bodea, directorul Colegiului Național I.L. Caragiale din Capitală, a pus în discuție un subiect extrem de important și de sensibil, respectiv raportul dintre educația tinerilor și cea a profesorilor. Aceasta a subliniat faptul că dacă profesorii nu mai reprezintă modele și nu au o educație bine pusă la punct, atunci nu este de mirare că tinerii din ziua de azi nu sunt educați. Prin „educație” aceasta nu se referă numai la materile pe care aceștia le studiază conform programei școlare, ci la comportamentul de zi cu zi.
„Educația este un lucru extrem de complex, nu înseamnă numai materiile pe care le fac la școală. Dacă ne uităm pe stradă, dacă ne uităm pe holurile unei facultăți, pe holurile școlii, vedem într-o proporție îngrijorătoare tineri needucați. Și când spun needucați nu mă refer că nu fac diferența între impresionism și expresionism, mă refer la lucruri de bază. Toți acești elevi, toți acei studenți, indiferent ce vor face, au nevoie de educația de bază”, a afirmat, pentru Prima News, directorul Colegiului Național IL Caragiale.
Andreia Bodea este de părere că acest lucru se întâmplă din cauza faptului că tinerii nu mai au modele pe care să le urmeze, din moment ce, la rândul lor, profesorii nu mai reprezintă un etalon demn de urmat.
„Cei care educă ar trebui să fie educați ei înșiși. Atâta vreme cât un procent important de profesori și, din păcate, cred că acest procent crește, mă refer la zona preuniversitară. Dacă ei înșiși nu sunt educați, nu pot oferi educație. Realitatea asta este. Primul lucru pe care eu, într-o lume ideală, l-aș face, aș umbla în această zonă. Ne plângem că noi, profesorii, nu mai suntem modele.
Nu, nu mai suntem modele. Eu am colegi care pot fi în orice moment modele. Dar nu sunt toți. Procentul ar fi trebuit să fie…, dar este un lucru complicat, pentru că cine mai intră în învățământ, 1 la sută dacă intră pentru că au o chemare, o vocație, pentru că au ei o educație și intelectuală și de toate felurile. Păi cine să ofere educație?”, a menționat Andreia Bodea.
Aceasta a mai declarat că în momentul de față în sistemul de învățământ activează un număr extrem de mare de persoane care sunt nepotrivite pentru acest domeniu. De asemenea, a mai accentuat faptul că dificultatea examenelor de titularizare este din ce în ce mai scăzută.
„Colegiul Caragiale este o situație fericită. Eu conduc un colectiv de oameni extraordinari, dar unii sunt deja în vârstă, vor părăsi școala și mă întreb ce vine din urmă. Ce văd și pe la examene de titularizare, în ciuda faptului că, să-mi fie iertat, subiectele sunt din ce în ce mai ușoare și la titularizare, și la definitivat, acestea fiind examene care acum 15 ani se dădeau la facultate și nu reușeau toți. În ciuda faptului că subiectele sunt mai ușoare, intră totuși în învățământ un procent important de oameni care realmente. ar fi buni în altă parte, nu în învățământ”, a mai afirmat directorul Colegiului Național ”IL Caragiale”.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a hotărât să modifice legea Învățământului, aducând schimbări semnificative în ceea ce privește liceele pedegogice. Cei care urmează specializarea de învățător nu vor mai putea obține titularizare până nu au finalizat studiile superioare.
„E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.”
De asemenea, Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE) susține faptul că absolvirea studiilor universitare trebuie să fie obligatorie pentru a putea avea o carieră didactică „indiferent de nivelul educațional la care este practicată.