- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri externe

Mașinile noi nu vor mai putea fi vândute din 2024 fără acest sistem. Care e rolul lui

28 May, 13:30 • Adrian Popovici
Toate mașinile noi care vor fi vândute din iulie 2024 în UE vor fi echipate cu Intelligent Speed Assistance. Sistemul îi ajută pe șoferi să nu depășească viteaza legală.
Mașinile noi nu vor mai putea fi vândute din 2024 fără acest sistem. Care e rolul lui

Normele europene aduc o nouă schimbare care vizează siguranța șoferilor și a pasagerilor. Mai exact este vorba despre o nouă tehnologie care începând cu 1 iulie 2024 se va afla pe toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană. Acestea vor trebui să fie echipate cu un sistem de asistență inteligentă pentru controlul vitezei (ISA – Intelligent Speed Assistance), notează G4 Media.

Această tehnologie îi ajută pe șoferii să respecte limitele de viteză, utilizând o combinație de camere video și date GPS pentru a detecta semnele de limitare a vitezei și a ajusta viteza vehiculului în consecință. Dacă șoferul depășește limita de viteză, sistemul emite avertismente și poate reduce automat puterea motorului pentru a încetini vehiculul.

Deși ISA nu este o tehnologie care a apărut de curând pe piață, aceasta fiind prezentă deja pe multe mașini în circulație, aceasta devine acum obligatoriu pe mașinile noi. Toate autovehiculele vândute începând cu luna iulie 2024 vor fi echipate cu acesta, indiferent de clasa de mașină sau de producător. Sistemul detectează limitele de viteză impuse pe tronsonul de drum pe care se află mașina, iar în cazul depășirii vitezei maxime admise, atenționează șoferul prin mai multe metode.

Toate mașinile noi vor avea sistemul Intelligent Speed Assistance
Toate mașinile noi vor avea sistemul Intelligent Speed Assistance

Te-ar putea interesa și: Românii nu mai pot merge cu mașini electrice încărcate pe feriboturile din Grecia. Regulile care vor revolta șoferii în 2024

Cum funcționează acest sistem?

Prima formă de atenționare este o pictogramă vizuală în câmpul vizual al șoferului, fie pe bord, fie pe head-up display. A doua atenționare este de tip acustic, sub forma unui sunet, iar cea de a treia este o vibrație în pedala de accelerație. Secvența și durata acestor avertismente ar trebui decise de producători. Pentru o funcționare cât mai precisă, această tehnologie utilizează o cameră care recunoaște semnele de circulație și sistemul GPS al mașinii.

Este important de menționat că ISA nu intervine asupra procesului de frânare. În cazul depășirii limitei de viteză, mașina nu va frâna automat, ci, cu acordul șoferului, poate întrerupe accelerația pentru a preveni depășirea vitezei. Acesta poate fi dezactivat complet la cererea șoferului, prin intermediul unui buton sau prin apăsarea puternică a pedalei de accelerație. Totuși, la fiecare pornire a mașinii, sistemul se reactivează automat, similar tehnologiei Start-Stop.

Cu toate acestea, există câteva preocupări legate de funcționarea corectă a acestei tehnologii. Specialiștii atrag atenția asupra riscului ca sistemul să nu funcționeze corect dacă indicatoarele rutiere sunt montate incorect sau vandalizate. De asemenea, pot apărea probleme din cauza întârzierii actualizării hărților de navigație sau a condițiilor meteorologice nefavorabile.

Citește și: Stimulente fiscale pentru maşinile electrice în Europa. Ce se întâmplă în România