La momentul actiual, cererea de motorină este pe minus, fiind o consecință și a evoluției pe minus a celei ucrainene, în timp ce oferta este una excedentară ca urmare a stocurilor ridicate efectuate în urma importurilor de motorină rusească din ultimele luni. Țara noastră este exportator net de benzină și importator net de motorină, scrie profit.ro.
Acesta fiind și motivul pentru care, în lunile decembrie 2022 și ianuarie2023, companiile autohtone distribuitoare de carburanți au importat motorină la nivel major din Rusia, pentru a avea stocurile necesare în perioada următoare intrării în vigoare a embargoului impus de către Uniunea Europeană importului de produse petroliere rusești, cu data de începere 5 februarie.
Pe lângă asta, cea mai semnificativă piață de export a țării noastre, Ucraina, se confruntă cu o situație aproape asemănătoare, caracterizată printr-o cerere în scădere și de stocuri excedentare.
În acest fel, potrivit presei din ucraina, în perioada 1-19 februarie 2023, Ucraina a importat doar 328,7 mii de tone combustibil diesel, cu peste 14% mai puțin decât în aceeași perioadă a lunii ianuarie. Firmele ucrainene au început deja să vândă cantitatea excedentară de motorină importată în decembrie și ianuarie, scăzând, astfel, prețurile pe piața internă.
Cea mai mare prăbușire a vânzărilor se poate vedea în rândul comercianților care furnizează motorină din România, de la vecinii bulgari, ori din Turcia – care tranzitează la rândul lor România. Conform Enkorr, în perioada 13-19 februarie 2023, în Ucraina au intrat doar 9.500 de tone de motorină din sursele menționate, o cantitate de 5,5 ori mai mică decât cea din ultima săptămână a lunii ianuarie.
“În România și Bulgaria se constată o scădere a cererii din Ucraina. Drept urmare, sunt reduse, însă vânzările tot nu cresc”, a declarat un comerciant care vinde motorină în terminalele din Ruse și Galați, pentru presa din Ucraina.
Raportul dintre cererea și oferta de combustibil diesel este dezechilibrat la nivelul întregului continent european. Drept dovada, luna aceasta, cotațiile motorinei mediteraneene cât și celei din nordul Europei, s-au prăbușit, la rândul lor, sub 800 de dolari pe tonă, de unde rezultă faptul că prețul de intrare în Ucraina, după adăugare primelor din regiune, se situează sub 1.000 de dolari pentru o tonă.
Te-ar mai putea interesa și: 2,5 miliarde de euro gratis pentru fiecare român dornic de o afacere proprie. Iată cât de ușor poți primi banii de la Guvern