Cel mai recent sondaj efectuat de Asociaţia reprezentativă a proprietarilor de sere din Ţările de Jos, Glastuinbouw Nederland, este unul dintre ultimele semnale cu privire la modul în care criza energetică face mai scumpă producţia de bunuri şi mărfuri.
Graţie serelor, Ţările de Jos au devenit al doilea mare exportator mondial de produse agricole, după SUA. Însă industria de opt miliarde de euro a crescut datorită gazelor naturale ieftine şi acum se confruntă cu o criză care va accelera tranziţia la alte surse de energie şi care ar putea provoca falimentul multor firme. Serele din Ţările de Jos sunt deosebit de vulnerabile la costurile cu iluminatul şi încălzirea unor structuri care acoperă o suprafaţă de teren echivalentă cu 17.000 de terenuri de fotbal.
Citește și: Prețurile fertilizatorilor explodează! Fermierii trec forțat la culturile BIO din lipsa banilor
Chiar dacă preţurile mondiale la alimente au mai scăzut în ultimele luni, comparativ cu vârfurile atinse imediat după invadarea Ucrainei de către Rusia, ele sunt în continuare mult mai mari decât în mod normal pentru această perioadă a anului şi noi perturbări în aprovizionare ar putea alimenta o nouă creştere a inflaţiei produselor alimentare.
Cultivatorii de legume din Ţările de Jos sunt doar unul din sectoarele cheie din Europa care este forţat să îşi reducă producţia. Producţiile de îngrăşăminte şi ulei vegetal ale regiunii au fost şi ele afectate, în timp ce firmele din sectorul metalelor au închis unele facilităţi sau au redus producţia ca urmare a creşterii costurilor, informează G4media.
Tot mai multe ţări europene se pregătesc pentru iarnă nu doar cu stocarea unor cantităţi de gaze naturale mai mari decât în sezonul rece trecut, dar şi cu planuri de economisire a energiei, pentru a fi sigure că nu vor exista întreruperi în alimentare.
Te-ar putea interesa și: Marcel Ciolacu: „Am supărat fermierii români ca să dăm prioritate cerealelor ucrainene. E trădare”
Franţa îşi propune să reducă cu 10 procente consumul de energie până în 2024, urmând, ca de exemplu, în clădirile guvernamentale temperatura limită să fie de 19 grade, iar consumul de apă caldă să fie diminuat, scrie dcnews.
Guvernul de la Paris va lansa o campanie de informare în mass-media şi pe internet pentru a convinge populaţia să facă economie de energie, spune ministrul tranziţiei ecologice, Agnès Pannier-Runacher.
Campania va consta în difuzarea unui spot publicitar de 30 de secunde şi a cinci video scurte, care vor ilustra gesturile de economisire. Pentru a ajunge la cât mai mulţi francezi, ele vor fi difuzate în toate media: presă, radio, televiziune, reţelele de socializare până în februarie 2023, a mai zis Agnès Pannier-Runacher, conform Rador.