Mai multe studii din Olanda arată că peste 96% dintre șoferi nu sunt dispuși să renunțe la mașinile vechi pe benzină și diesel, în ciuda faptului că litrul de benzină a depășit doi euro.
Șoferii spun că mașinile electrice noi sunt prea scumpe și nu au performanțe bune nici măcar când vine vorba de Tesla. Un drum de 800 km e realizat în Olanda în proporție de 100% pe autostrăzi, unde rețeaua de chargere lasă de dorit.
Mai mult, din acest an, în Olanda se plătește TVA la achiziția de mașini electrice, iar din 2026 se introduce și taxa MRB, ceea ce înseamnă că mașina EV nu va mai avea vreun avantaj financiar în fața unei mașini pe benzină sau diesel.
Un olandez de rând câștigă destul cât să-și acopere costurile cu motorină sau benzină, chiar dacă trebuie să scoată din buzunar chiar și trei euro pentru un litru. În general, el preferă să parcurgă o mie de km cu un plin pe autostradă decât să stea trei ore pentru încărcarea mașinii.
Un sfert dintre cumpărătorii olandezi care dețin un vehicul electric au spus că sunt siguri că vor opta pentru un hibrid când își schimbă mașina. De asemenea, 24% vrea să se orienteze spre benzină, iar 8% către motorină.
Doar 43% dintre deținătorii de mașini electrice vor să cumpere un nou vehicul electric, declarându-se mulțumiți de alegerea lor. Datele sunt semnificative și arată că încă e dificil să luăm în calcul doar mașini electrice.
Printre motivele amintite de cercetarea VZR se numără faptul că stimulentele de stat în Olanda vor fi eliminate treptat. În plus vor dispărea din 2026, iar atunci nu vor mai fi avantaje să achiziționezi o mașină electrică. Un alt motiv e leat de timpii de reîncărcare, care sunt în medie între 20 și 30 de minute pentru reîncărcările rapide.