Parlamentul European a votat în favoarea adoptării directivei referitoare la dreptul de a repara pentru consumatorii din UE. Aceste norme clarifică responsabilitățile producătorilor în ceea ce privește repararea bunurilor și îi încurajează pe europeni să folosească mai mult bunurile pe care le-au cumpărat, transmite News.ro.
Conform directivei care stabilește dreptul de a repara, producătorul va fi obligat să ofere servicii de service la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil, după expirarea perioadei de garanție legală. De asemenea, consumatorii vor avea acces la piese de schimb, unelte și informații despre modalitățile de reparare a produselor lor. În plus, vor fi implementate stimulente pentru a încuraja consumatorii să opteze pentru reparare, cum ar fi vouchere și fonduri pentru reparații.
Platformele online vor juca, de asemenea, un rol important în modul în care va fi implementat dreptul de a repara, facilitând consumatorilor găsirea atelierelor de reparații locale și a magazinelor care comercializează produse recondiționate. După ce directiva va fi oficial aprobată de Consiliul Uniunii Europene și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea un termen de 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Dreptul de a repara, așa cum a fost reglementat de Parlamentul European, obligă producătorii să ofere servicii de reparații într-un timp adecvat și la costuri accesibile și să informeze consumatorii despre drepturile lor.
Bunurile care sunt reparate în timpul perioadei de garanție vor beneficia de o extindere a garanției legale cu un an. Această măsură va încuraja și mai mult consumatorii să opteze pentru repararea produsului în loc să îl înlocuiască, după cum arată comunicatul de presă al Parlamentului European.
După expirarea perioadei de garanție, producătorii vor fi obligați să ofere servicii de reparații pentru produsele comune de uz casnic, care pot fi recondiționate. Printre aceste produse protejate de dreptul de a repara se numără mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoane mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în viitor. De asemenea, consumatorii vor avea opțiunea de a împrumuta un dispozitiv în timpul reparației propriului dispozitiv sau de a opta pentru un produs recondiționat ca alternativă, în cazul în care produsul lor nu mai poate fi reparat.
„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai uşor şi mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reuşită semnificativă pentru Parlament şi angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislaţie extinde garanţiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparaţii, oferă un acces mai bun la piesele de schimb şi asigură reparaţii mai uşoare, mai ieftine şi mai rapide”, a declarat raportorul René Repasi.