Atacul cu rachete de vineri asupra unui petrolier care transporta combustibil rusesc prin Golful Aden se poate dovedi a fi un moment decisiv pentru o piață petrolieră care, până acum, fusese oarecum imună la lunile de atacuri ale militanților houthi asupra comerțului comercial. Piețele internaționale au reacționat rapid, prețul petrolului fiind în creștere cu 2 dolari, transmite Bloomberg.
O mare parte din petrolul care circula prin Marea Roșie și prin Canalul Suez provenea din Rusia și, în teorie, ar fi trebuit să fie în siguranță. Chiat rebelii houthi transmis că navele rusești sunt în afara oricărui pericol, iar Moscova este un aliat al sponsorului lor, Iranul. În general, petrolierele au fost în mare parte cruțate.
Dar atacul de vineri a clarificat un lucru: indiferent de asigurările pe care le oferă rebelii houthi din Yemen, acestea nu sunt de ajuns, dacă nava în sine are o legătură cât de mică cu SUA, Marea Britanie sau Israelul. Houthi au declarat că au vizat bunurile israeliene din cauza războiului din Gaza, iar apoi și-au extins aria de acțiune la navele din SUA și Marea Britanie după ce aceste țări au lansat atacuri aeriene în Yemen.
Atacul înseamnă că o parte mai mare din cele 3 milioane de barili pe zi de țiței și combustibil rusesc care treceau prin Marea Roșie pentru a ajunge la clienții din Asia ar putea fi în pericol. Iar volumele rusești contează pentru piața globală, asta în ciuda sancțiunilor impuse din cauza războiului din Ucraina purtat chiar de Moscova. În condițiile în care prețul petrolului a urcat cu aproximativ 2 dolari mai mult vineri, iatacurile rebelilor houthi îi pun în dificultate pe traderii internaționali.
Decizia de a tranzita Marea Roși, mai ales acum că transporturile sunt vizate de rebelii houthi, depinde în principal de aspecte precum: decizia proprietarului și a echipajului, precum și de profit. Dacă o companier dorește să facă tranzit de produse petroliere prin Marea Roșie și găsește un armator care este dispus, cu un echipaj pregătit să treacă prin această zonă atunci comerțul va avea loc atât timp cât prețul justifică acest lucru.
Este tot petrolul rusesc o țintă acum? Probabil că nu. Baza de date maritimă internațională Equasis menționează că administratorul navei Marlin Luanda, petrolierul care a fost atacat, este o firmă numită Oceonix Services Ltd. din Londra. Pentru Houthi, aceasta ar putea fi o legătură suficientă încât să înceapă un atac.
Te-ar putea interesa și: Atacurile rebelilor houthi în Marea Roșie, o problemă pentru UE. Economia blocului comunitar poate avea de suferit din cauza luptelor din regiune, avertizează un vicepreședinte al CE