Fabrizio Ghidini, vicepreședintele Federației Consumatorilor (Federconsumatori), a declarat pentru publicația Fanpage.it că prețul la cafea nu reflectă costul materiei prime.
„Periodic, ne confruntăm cu majorări ale prețului cafelei, ultima dată fiind justificată de creșterea prețurilor la energie. Deși costurile energiei au scăzut, prețul cafelei a rămas neschimbat. În prezent, reducerea producției de cafea și creșterea costurilor de transport sunt elemente reale, dar propunerea de a majora prețul unei cești la bar la 2 euro este o exagerare uriașă”, a explicat Ghidini, citat de stiridiaspora.ro.
Ghidini a subliniat faptul că pentru o ceașcă de cafea sunt folosite doar 7-9 grame de cafea, iar costul materiei prime este infinitezimal în comparație cu prețul final pe care clienții îl plătesc.
„Creșterea prețului cafelei la 2 euro sugerează posibile speculații în lanțul de aprovizionare”, a adăugat el, menționând că piața cafelei este foarte speculativă și dominată de câțiva mari jucători globali.
Luigi Morello, președintele Istitutului Italian al Espressoului, a explicat că prețul cafelei nu ar trebui să fie fix, ci să reflecte calitatea produsului și serviciilor oferite.
„Prețul cafelei brute a crescut constant în ultimele 18 luni, iar prăjitorii se confruntă cu dificultăți în achiziționarea materiei prime. Deși există o percepție greșită că prețul cafelei trebuie să fie fix, în realitate calitatea este cea care ar trebui să determine prețul”, a spus Morello.
Acesta a subliniat că prețul de 2 euro poate fi justificat dacă produsul și serviciile sunt de înaltă calitate, inclusiv echipamentel și instruirea baristilor.
„Este greșit din punct de vedere conceptual să spunem că un euro este prețul corect și doi euro este prea mult. Calitatea trebuie plătită”, a concluzionat Morello.
Consumatorii italieni se pregătesc pentru o posibilă majorare a prețurilor la cafea, în contextul unui lanț de aprovizionare afectat de multiple provocări. Procesul de ajustare a prețurilor pare inevitabil, dar rămâne de văzut cum va reacționa publicul.
„La fel cum există o diferență între două pahare de vin și nimeni nu este surprins. La fel cum nu există un preț fix pentru ulei sau vin, pentru care suntem obișnuiți să plătim în funcție de calitate, același lucru ar trebui să intre în mentalitatea cafelei.
Multe lucruri nu sunt percepute și apreciate, cum ar fi trucurile baristului de a curăța de fiecare dată portafiltrul. Adevărul este că oamenii caută adesea o doză rapidă de cofeină mai degrabă decât o cafea, dar dacă cineva caută o băutură de calitate, lucrurile se schimbă”, a continuat Morello.
„În realitate, ar fi încă greșit să trecem la doi euro pentru toată lumea, deoarece vom plăti mai mult pentru cafele care valorează deja mai puțin astăzi. De fapt, multe cafele nu merită nici măcar un euro, în timp ce altele ar putea fi deja plătite mai mult. Trebuie plătită pentru ceea ce este și nu este ușor.
Cu toate acestea, este cert că această categorie suferă în prezent, deoarece cei care vând cafea au o marjă redusă, iar costurile materiei prime nu pot fi întotdeauna transferate barista-ului și nu pot fi întotdeauna transferate consumatorului final. De aceea, se speră că această situație poate fi remediată, chiar dacă nu mâine”, a adăugat expertul.
Până în acest moment, nu există o soluție concretă la această dinamică a prețului cafelei.
„Nu există nicio soluție pentru că suntem pe o piață liberă și, fiind o piață internaționalizată, niciun stat nu are posibilitatea de a interveni. Companiile știu acest lucru și pe tema prețurilor se mișcă foarte nonșalant”, subliniază vicepreședintele Federcosumatori.
„Consumatorul poate decide să plătească în continuare, considerând că nu poate renunța la cafea sau la calitatea cafelei, sau poate decide să consume mai puțin sau să consume mai puțină cafea în restaurante unde are un cost foarte ridicat și să treacă la consumul casnic. Evident că este dificil să reduci consumul pentru că este un produs înrădăcinat și chiar și în supermarketuri costul a crescut”, a concluzionat vicepreședintele Federcosumatori.