Potrivit estimărilor Comisiei Europene, numărul de persoane decedate în accidente rutiere a crescut, în comparație cu anul anterior: 19.900 de persoane au fost ucise pe drumurile din UE anul trecut, ceea ce reprezintă o creștere de 6 % în raport cu 2020. Aceasta a urmat unei scăderi anuale fără precedent de 17% între 2019 și 2020, puternic influențată de scăderea nivelurilor de trafic din cauza restricțiilor de deplasare impuse în pandemie.
Din punct de vedere statistic, la nivelul UE, în 2021, s-au înregistrat 45 de decese rutiere la un milion de locuitori.
Țările cu cele mai mici rate ale deceselor în accidente rutiere au fost Suedia (20 decese la un milion de locuitori) și Danemarca (22/milion).
La polul opus, rata a fost de aproape cinci ori mai mare în România (92 de decese/milion) și de patru ori mai mare în Bulgaria (81/milion).
Raportul Comisiei Europene oferă și estimări pentru anul 2022.
Conform cifrelor preliminare pentru primele șapte luni ale anului 2022, numărul deceselor pe șosele a crescut din nou, în medie cu peste 10%, comparativ cu anul 2021. Unele state membre au înregistrat creșteri semnificativ mai mari. Cu toate acestea, tendința actuală este încă sub nivelurile anterioare pandemiei.
Estimarea la nivelul UE privind numărul de decese rutiere în 2022 până în prezent este încă sub cea din anul 2019, anul pre-pandemic, deși fluctuațiile lunare fac dificilă o predicție precisă pentru întregul an.
Documentul Comisiei Europene arată însă că ritmul actual al schimbărilor este insuficient pentru a îndeplini obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul de decese până în 2030.
Valorile au fost anunțate în condițiile în care Comisia găzduiește anual Premiile de excelență în domeniul siguranței rutiere, prin care sunt recompensate proiectele inovatoare în materie de siguranță rutieră din întreaga Europă, informează Jurnalul.
În cadrul a strategiei „Viziunea zero”, Comisia colaborează îndeaproape cu statele membre în sensul unei abordări holistice a unui sistem sigur, care să includă vehicule sigure, infrastructură sigură, utilizarea în condiții de siguranță a drumurilor și o mai bună îngrijire post-coliziune.