În 2024, România a reușit să depășească Italia în producția de automobile, ca număr de autoturisme fabricate, dar și alte țări precum Ungaria și Polonia. Deși Italia este un jucător important pe piața industrială europeană, cu o tradiție în domeniul auto, România a beneficiat de o conjunctură favorabilă, în ciuda unei populații mai mici și a unui sector industrial mai tânăr, potrivit bugetul.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Laptele e mai ieftin în Italia decât în România. Prețurile de la raft te vor lăsa fără cuvinte!
Marca auto națională Dacia, împreună cu Ford Otosan, a avut o cerere crescută pentru modelele sale în Europa, iar Italia, deși cu o tradiție în producția de automobile, a suferit o scădere semnificativă a producției. Stellantis, care deține Fiat, a înregistrat o scădere a producției cu 37% în Italia, iar celelalte grupuri italiene au produs mult mai puține autoturisme decât în anii anteriori.
„Aşadar, este puţin probabil ca o ţară ca România, de puţin peste 19 milioane de locuitori, dezvoltată industrial la nivel mediu, cu o puternică marcă auto naţională – Dacia –, dar care aparţine de un grup din Franţa şi cu o a doua marcă internaţională americană, emblematicul Ford, acum prezent la noi prin joint-venture-ul din Turcia Ford Otosan, să întreacă pe termen mediu şi lung Italia – cu 59-60 milioane de locuitori, aşadar de peste 3 ori mai numeroşi – şi cu o tradiţie în domeniu cu mult mai puternică. Totuşi, prin jocul şi conjunctura pieţelor, minunea e posibil să se fi produs în anul 2024”, arată analiza.
România a ajuns pe locul 6 în Uniunea Europeană în ceea ce privește producția de autoturisme, depășind țări ca Germania, Spania și Franța. Cu un număr de aproximativ 560.000 de unități produse, România a beneficiat de o combinație între cererea mare pe piața europeană și o producție eficientă în fabricile din Mioveni și Craiova.
Totuși, Italia rămâne un jucător important, având mărci de lux precum Ferrari, care continuă să genereze venituri semnificative, în ciuda volumului scăzut de autoturisme produse. La nivel global, Germania rămâne liderul incontestabil în producția de automobile, iar România profită de o conjunctură favorabilă pentru a se afla între primele locuri în Uniunea Europeană.
De asemenea, România a depășit Polonia și Ungaria, două țări cu economii mai puternice, datorită unei industrii auto mai bine reprezentate și unei politici favorabile în atragerea de investiții. Conjunctura economică favorabilă din 2024 a fost un factor cheie pentru acest succes temporar, însă provocările și schimbările din piața auto europeană, cum ar fi decarbonizarea și concurența din partea Chinei, vor influența evoluția pe termen lung a sectorului auto din România.
„Se întâmplă că tot conjunctura favorabilă a pieței – aşadar nu e o garanţie pe termen mediu şi lung – face ca România să fie în 2024 şi în faţa Poloniei și pentru încă un an în faţa vecinei Ungaria. Polonia este o ţară mult mai puternică economic, cu o populaţie dublă faţă de a noastră, dar cu o industrie de automobile mai slab reprezentată: fabrici mai multe decât la noi, dar de volume mai reduse.
Ungaria invers – e mai slabă economic decât România, cu o populaţie la jumătate, dar foarte dezvoltată industrial, atrăgând pro-activ, cu politici industriale dedicate, mari fabrici de automobile din Germania, dar şi campioni pe baterii EV din China şi Coreea de Sud”, arată analiza menționată.
Te-ar mai putea interesa și: Ce pensii primesc românii din Spania și Italia. Regulile de cotizare din cele două țări