Miercuri intră în vigoare noua versiune a regulamentului UE „privind drepturile și obligațiile pasagerilor în traficul feroviar”. Dacă trenul sosește cu mai mult de o oră întârziere la gara de destinație, puteți solicita o rambursare de 25 la sută din tarif, și chiar 50 la sută dacă întârzie mai mult de două ore. Până acum, motivul întârzierii nu a jucat niciun rol. Acest lucru se schimbă. Din 7 iunie sunt scenarii în care dreptul la despăgubire nu se mai aplică. Mai exact, acestea sunt prevăzute la articolul 19 din noul regulament.
Acestea includ circumstanțe extraordinare care sunt în afara controlului companiei de căi ferate, cum ar fi vremea extremă, oamenii pe șine sau furtul de cabluri. Important: grevele personalului feroviar nu sunt incluse. În cazul furtunilor obișnuite, se vor plăti compensații suplimentare. Un exemplu de eveniment natural extraordinar în sensul reglementărilor UE ar fi fost inundația din Valea Ahr-ului în vara anului 2021.
Important: Companiile feroviare pot invoca numai circumstanțe extraordinare în cazul cererilor de despăgubire. Alte obligații rămân neafectate: De exemplu, în cazul unor întârzieri majore, călătoria în continuare trebuie organizată prin alte mijloace sau pasagerului i se poate rambursa tariful (articolul 18 din Ordonanță).Cazarea la hotel poate fi limitată în anumite cazuri
Dreptul la asistență în caz de întârzieri mai mari de o oră sau anulări de tren nu este afectat în mare măsură de acest lucru. De exemplu, compania feroviară trebuie să ofere mese și băuturi răcoritoare într-o proporție rezonabilă cu timpul de așteptare și, dacă este necesar, cazare într-un hotel.
Există o mică schimbare în ceea ce privește cazarea la hotel. În cazul în care circumstanțe extraordinare sunt cauza anulării trenului, compania feroviară poate limita cazarea la hotel la maximum trei nopți, conform articolului 20 din regulament. Nu a existat o astfel de restricție înainte.
În afară de problema rambursării, pasagerii care se așteaptă la întârzieri mai mari de o oră la stația de destinație au, în general, posibilitatea de a alege dacă doresc să li se ramburseze tariful sau să își continue călătoria. Potrivit regulamentului, compania feroviară trebuie să le ofere opțiunea.
Începând cu 7 iunie, potrivit Centrului European al Consumatorului (EVZ), pe de o parte se vor aplica următoarele: Compania de căi ferate poate rezerva călătoria următoare cu trenul altui furnizor. Și pe de altă parte: călătorilor feroviari li se acordă în mod explicit dreptul de a-și organiza propria călătorie. Costurile suportate pot fi apoi recuperate de la compania de căi ferate.
Cerințe: Călătorul trebuie fie să obțină aprobarea companiei de căi ferate pentru rerezervare. Sau: pasagerul nu a fost informat de către compania feroviară cu privire la opțiunile de continuare alternative de călătorie în termen de 100 de minute de la ora de plecare programată, conexiunea pierdută sau serviciul de transport anulat.În astfel de cazuri, vă puteți ocupa singur de conexiunile alternative.
Atenţie, ordonanța menționează în mod explicit legăturile de tren sau autobuz ale altor „servicii de transport public”. Avocații consumatorilor, la rândul lor, au o viziune critică asupra acestui lucru, deoarece zborurile nu sunt menționate ca opțiune de rezervare. „În special pentru călătoriile lungi transfrontaliere, rerezervarea într-un avion este adesea cea mai practică și adesea cea mai ieftină soluție”, spune Schulze-Wethmar. De asemenea, mașinile de închiriat nu sunt menționate în regulament.
Termenul limită pentru solicitarea banilor înapoi de la compania feroviară în caz de întârziere sau anulare a trenului este în prezent de un an de la expirarea biletului, relatează EVZ. În viitor, călătorii ar putea fi nevoiți să acționeze mai repede. Potrivit articolului 28 din noul regulament, plângerea trebuie depusă în cel mult trei luni de la incident.
Deutsche Bahn nu vrea să se ocupe de asta atât de strict, a anunțat directorul de marketing Berk. „Vom continua să acceptăm cereri după aceea”, a spus ea. În caz de îndoială, perioada de un an utilizată anterior de DB continuă să se aplice. În practică, oricum, aceasta este rareori o problemă, dacă îl urmărești pe Berk: „Chiar și astăzi, 97 la sută din toate cererile sunt depuse în 90 de zile”.
Regulamentul privind drepturile pasagerilor feroviari se aplică transportului pe distanțe lungi și local în toate statele membre UE, precum și în Islanda, Norvegia și Liechtenstein. Stabilește cerințele minime. Aceasta înseamnă că statele individuale, dar și companiile individuale, pot stabili reguli și mai prietenoase pentru consumatori. În Germania există două exemple de reguli favorabile consumatorilor din Ordonanța Germană privind Traficul Feroviar (EVO) care depășesc Ordonanța UE privind drepturile pasagerilor feroviari:
Ce reguli noi se aplică în Germania
Potrivit articolului 8 din EVO, deținătorii unui bilet de tren regional pot, în anumite circumstanțe, să treacă alternativ la un tren de calitate superioară (care nu necesită rezervare) – de exemplu un ICE – dacă se preconizează întârzierea mai mare de 20 de minute la stația de destinație. Mai întâi trebuie să cumpărați un bilet ICE, dar puteți recupera costurile mai târziu.
Și: Dacă ora programată de sosire este între miezul nopții și ora 5 și este previzibilă o întârziere de cel puțin o oră la stația de destinație, posesorii Regioticket pot folosi și un alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinație. Poate fi şi un taxi. Acest lucru este posibil și dacă este ultima conexiune programată a zilei, care este anulată și nu mai puteți ajunge la stația de destinație până la miezul nopții fără alte mijloace de transport. Pentru aceste două cazuri, EVO, care a fost și el revizuit, prevede o sumă maximă rambursabilă de 120 de euro în viitor, anterior era de 80 de euro. Noul EVO intră în vigoare pe 7 iunie, în paralel cu noul regulament UE.
Conform regulamentului UE, fiecare companie feroviară importantă și fiecare gară majoră cu o medie anuală de peste 10.000 de pasageri pe zi trebuie să stabilească proceduri pentru tratarea reclamațiilor. La Deutsche Bahn, reclamațiile pentru biletele achiziționate printr-un cont de client pot fi inițiate online la Bahn.de sau în aplicația DB Navigator.
Sau puteţi să completați un formular privind drepturile pasagerilor și îl trimiteți prin poștă la Centrul de servicii pentru drepturile pasagerilor din 60647 Frankfurt/Main. În unele cazuri, compensația este disponibilă și direct de la centrul de călătorii DB, scrie și Chip.de.
Comisia Europeană a lansat o nouă rundă de înscrieri pentru 35.000 de tineri care vor să descopere Europa prin intermediul unor permise de transport feroviar gratuite, a anunțat instituția într-un comunicat de presă.
35000 de tineri vor primi permise de transport feroviar pentru a explora țările UEși cultura sa bogată. Invitația se adresează candidaților din țările participante la programul Erasmus +, inclusiv Islanda, Liechtenstein, Macedonia de Nord, Norvegia, Serbia și Turcia. Tinerii se pot înscrie pe Portalul european pentru tineret, unde vor trebui să răspundă la cinci întrebări în cadrul unui chestionar.
Comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, Mariya Gabriel, a declarat: „Pentru a doua oară în acest an, DiscoverEU va oferi o experiență bogată unui număr de 35.000 de tineri, dându-le ocazia să călătorească pe continent, să descopere culturi noi și să lege prietenii. Nu există un moment mai relevant decât prezentul pentru promovarea schimburilor culturale prin intermediul călătoriilor durabile. Le doresc mult succes tuturor candidaților.”
Candidații care vor fi completat cu succes chestionarul și care s-au născut între 1 ianuarie 2004 și 31 decembrie 2004 vor putea călători în Europa pentru o perioadă de până la 30 zile în cursul perioadei de călătorie cuprinse între 1 martie 2023 și 29 februarie 2024. Cei care împlinesc 18 ani în prima jumătate a anului viitor se vor putea înscrie în runda din martie 2023.