Șeful Ryanair, Michael O’Leary, va obține un bonus de 100 de milioane de euro, după ce acțiunile companiei aeriene low-cost au atins un nivel record în această săptămână, scrie Financial Times, citat de Economedia.
Acțiunile au urcat vineri la 18,99 euro, ceea ce a dus la o creștere de peste 50% pe parcursul anului și a subliniat poziția Ryanair ca fiind de departe cea mai valoroasă companie aeriană din Europa.
În cadrul unui sistem de bonusuri convenit în 2019, O’Leary poate câștiga opțiuni de acțiuni în valoare de aproximativ 100 de milioane de euro dacă prețul acțiunilor companiei aeriene atinge 21 de euro timp de 28 de zile sau dacă aceasta raportează profituri anuale de 2,2 miliarde de euro după impozitare.
Plata ar fi una dintre cele mai mari din istoria corporatistă europeană și O’Leary ar primi opțiuni de cumpărare a 10 milioane de acțiuni la 11,12 euro fiecare.
Analiștii financiari care acoperă compania au o țintă medie a prețului acțiunilor de 24 de euro pentru următoarele 12 luni, potrivit datelor Bloomberg, în timp ce compania aeriană a prognozat un profit după impozitare cuprins între 1,85 și 2,05 miliarde de euro pentru anul fiscal până în martie. Planul de stimulare trebuia inițial să se încheie în 2024, dar a fost prelungit până în 2028 în decembrie anul trecut, când acțiunile erau sub 13 euro.
O’Leary a fost plătit cu suma de 925.000 de euro în cel mai recent exercițiu financiar al Ryanair, dar deține și 3,9% din companie, participație care are o valoare de piață de 907 milioane de euro, potrivit FactSet.
Te-ar putea interesa și: Anunț important pentru călători! Lufthansa va relua în ianuarie zborurile către Tel Aviv
Rivalul low-cost Wizz Air a oferit, de asemenea, șefului său executiv un plan de stimulare atrăgător.
József Váradi poate câștiga 100 de milioane de lire sterline dacă prețul acțiunilor acestei companii aeriene ajunge la 120 de lire sterline. Dar creșterea Wizz a fost afectată de problemele legate de lanțul de aprovizionare care au ținut la sol o parte din flota sa, iar acțiunile sale sunt practic stagnante în acest an, la 20 de lire sterline.
O’Leary, care a devenit director executiv al Ryanair în 1994, a condus creșterea impresionantă a companiei aeriene, care a trecut de la o mică companie regională la o putere aviatică globală. Compania aeriană și-a consolidat poziția de lider incontestabil în aviația europeană low-cost după ce a profitat de perturbările cauzate de pandemie pentru a-și crește cota de piață, în timp ce rivalii mai slabi din punct de vedere financiar s-au retras.
Ryanair reprezintă a doua cea mai valoroasă companie aeriană din lume în funcție de capitalizarea de piață, după Delta Air Lines din SUA, potrivit datelor Bloomberg, și și-a prezentat planurile de a-și dubla numărul de pasageri în următorul deceniu.
O’Leary a declarat pentru FT la începutul acestui an că el crede că există loc pentru o creștere mai mare în Europa, chiar dacă unii analiști au pus la îndoială faptul că piața este, în esență, la capacitate maximă.
„Atâta timp cât nu facem vreo prostie – ceea ce este o provocare zilnică în această industrie – vom continua să ștergem pe jos cu toate celelalte companii aeriene din Europa”, a declarat el.
Analiștii de la Barclays au spus că obiectivele de creștere ale Ryanair „ar trebui să fie relativ simple”, dar că, la fel ca toate companiile aeriene, compania se confruntă cu riscuri legate de „intervenția autorităților de reglementare, în special în ceea ce privește reglementările de mediu, dar și protecția consumatorilor”. Ryanair nu a răspuns la o solicitare de comentarii.