Directorul executiv al grupului Stellantis, Carlos Tavares, consideră că industria auto europeană se află la o răscruce în privința concurenței cu producătorii chinezi de automobile. Într-o discuție cu jurnaliștii, purtată la Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, șeful Stellantis – grup care include mărci europene și americane precum Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Opel sau Peugeot – a declarat că industria auto din Europa ar putea suferi înfrângeri serioase în fața concurenților din China și ar putea fi forțată să își reducă masiv capacitățile de producție de pe Bătrânul Continent, scrie economica.net.
Acest scenariu nefericit ar putea prelua ar putea deveni realitate dacă politicienii din Europa nu găsesc un răspuns la avalanșa de mașini „made in China” care se pregătește să lovească statele UE, a avertizat executivul gigantului auto.
Confirmând prin cuvintele sale opinia lui Patrick Koller, CEO al Forvia, producător european de componente auto, care declarase cu doar câteva ore în înainte că producătorii chinezi de automobile au mari șanse de a cuceri Europa pentru că mașinile electrice produse de ei sunt cu 8.000 până la 10.000 de euro mai ieftine decât cele comparabile produse de europeni, șeful Stellantis a explicat, conform Automobilwoche, că „mașinile electrice europene sunt cu aproximativ 40% mai scumpe decât cele ale rivalilor chinezi”.
Pentru a veni în sprijinul afirmațiilor sale. Tavares a explicat că „diferența de preț dintre vehiculele europene și cele chineze este semnificativă. Dacă nu se schimbă situația actuală, clienții europeni de gamă medie vor apela din ce în ce mai mult la modelele chinezești. Puterea de cumpărare a multor oameni din Europa a scăzut considerabil”.
„Cred că am mai văzut acest film. Este un scenariu foarte întunecat. Nu trebuie să fie așa”, a continuat oficialul Stellantis, dând ca exemplu problemele industriei europene de panouri solare care este complet depășită de concurenții din China.
În discursul său Carlos Tavares nu a vorbit despre modul în care europenii i-au ajutat pe chinezi să avanseze tehnologic prin colaborările create cu ani în urmă pentru a cuceri piețele din Asia. În schimb , a preferat să dea vina pe autoritățile europene pe care le acuză că, prin multiplele reglementări, au făcut ca „mașinile electrice construite în Europa să fie cu aproximativ 40% mai scumpe decât vehiculele comparabile fabricate în China”.
Oficialul gigantului auto consideră că sunt două moduri de a trata situația.
Prima dintre acestea este menținerea politicii comerciale actuale: „Dacă menținem piața europeană deschisă, atunci nu avem de ales: trebuie să luptăm direct cu chinezii. Și asta se aplică întregului lanț valoric al automobilelor”. În acest caz, consecințele ar fi semnificative și producătorii ar trebui să ia „decizii nepopulare” precum reducerea capacității de producție din Europa și mutarea instalațiilor în zone mai favorabile. Asta, desigur, ar atrage după sine disponibilizări în întreaga industrie de mașini și componente auto.
Cealaltă opțiune este o „reindustrializare” rapidă a Europei, pentru recuperarea industriilor și lanțurilor de producție pierdute. „Dacă asta vrem, mai sunt multe de făcut în UE, așa că ar fi nevoie de o politică comercială diferită”.
Automobilwoche consideră că, deși Tavares nu s-a exprimat clar, preferând să folosească ideea de „politică comercială diferită” este limpede că acest al doilea scenariu implică și o blocare măcar parțială a importurilor din China care, la rândul ei, ar atrage o măsură similară a autorităților chineze.
În final, Carlos Tavares a atras atenția că, oricare dintre soluții ar fi adoptată de autoritățile europene, ea trebuie pusă în practică fără întârziere. „În contextul actual, dacă Uniunea Europeană nu face ceva, atunci va avea loc o luptă teribilă”.