Motorul a fost pornit și a funcționat la o turație redusă, folosind hidrogen produs la Centrul European de Energie Marină din Insulele Orkney.
Oficialii implicați în acest ambițios proiect au declarat că plănuiesc deja un al doilea set de teste, cu ambiția pe termen mai lung de a efectua teste de zbor.
Clălătoria cu avionul este responsabilă pentru 3,5% din impactul uman asupra încălzirii globale și din ce în ce mai multe companii responsabile cu această poluare caută soluții ecologice.
Hidrogenul este considerat un combustibil „verde”, deoarece atunci când este ars în aer produce doar apă, spre deosebire de gazele cu efect de seră, cum ar fi dioxidul de carbon.
Grazia Vittadini, Chief Technology Officer la Rolls-Royce, a declarat: „Succesul acestui test cu hidrogen este o piatră de hotar importantă. Depășim limitele pentru a descoperi posibilitățile cu zero carbon ale hidrogenului, care ar putea ajuta la remodelarea viitorului zborului.”
Pe de altă parte, hidrogenul este mult mai ușor de transportat decât o baterie și este mai dens în combustibil, dar necesită mult mai mult spațiu pentru a-l depozita decât kerosenul.
Constructorul de avioane Airbus colaborează cu producătorul de motoare franco-american CFM International pentru a testa tehnologia de propulsie cu hidrogen.
Acesta a declarat în februarie că intenționează să monteze o versiune special adaptată a unui motor de generație actuală în partea din spate a unui avion de testare A380 superjumbo.
Constructorul de aeronave a declarat însă Uniunii Europene în 2021 că majoritatea companiilor aviatice se vor baza pe motoarele cu reacție tradiționale până cel puțin în 2050. Trecerea la motoare alimentate cu hidrogen ar necesita o reproiectare completă a celulelor aeronavelor și a infrastructurii din aeroporturi.
Eric Schulz, directorul executiv al SHZ Consulting, a declarat în iulie că schimbările de design sunt atât de masive încât ar fi nevoie de mai mult de o generație de aeronave pentru a ajunge acolo.
Alte tehnologii susținute de companii precum Rolls-Royce includ motoare electrice, care ar fi inițial potrivite pentru zboruri scurte, și combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF).
Citește și: Consiliul Național al IMM-urilor solicită reluarea consultărilor legate de modificarea salariului minim
Motoarele care sunt deja în funcțiune pot folosi un amestec de SAF și combustibili convenționali, dar acesta este produs în prezent doar în cantități infime. Acesta ar putea fi produs în cele din urmă prin combinarea carbonului capturat din aer cu hidrogenul verde, dar procesul este intensiv din punct de vedere energetic și nu este încă disponibil pe scară largă.