În iunie 2023, guvernul Viktor Orban le-a impus marilor retaileri să aplice reduceri de cel puțin 15% la anumite produse de bază. Această măsură a venit în urma eșecului plafonării prețurilor alimentelor de a reduce inflația conform așteptărilor. În momentul introducerii acestei obligații, Ungaria se confrunta cu cea mai ridicată rată a inflației din Uniunea Europeană. Deși rata anuală a inflației scăzuse pentru a patra lună consecutiv în mai 2023, ajungând la 21,5%, aceasta era încă mult peste media UE de 7,1%.
Guvernul de la Budapesta a introdus inițial plafonarea prețurilor la alimentele de bază în ianuarie 2022, după ce anterior plafonase și prețurile carburanților, în încercarea de a controla inflația.
„Datorită scăderii inflației, salariile reale sunt în creștere din septembrie 2023, asta însemnând că veniturile familiilor valorează mai mult, ceea ce contribuie la coborârea precauției și, ca atare, creșterea consumului”, a declarat, recent, ministerul ungar al economiei, scrie hotnews.ro
Ministerul Economiei a subliniat că, datorită scăderii inflației, salariile reale au început să crească din septembrie 2023, ceea ce a dus la creșterea puterii de cumpărare a populației și, implicit, la sporirea consumului.
În ianuarie 2023, Ungaria înregistra o inflație record de 25,7%, dar până în mai 2024 aceasta a scăzut la 4%, revenind în ținta Băncii Centrale de la Budapesta, de 2-4%.
Schema care urmează să fie eliminată impunea retailerilor cu o cifră de afaceri anuală de peste un miliard de forinți (aproximativ 2,72 milioane de euro) să ofere reduceri săptămânale la 20 de produse alimentare, inclusiv carne de pui, lapte, brânză și pâine. Reducerile trebuiau aplicate pe baza celui mai mic preț oferit în ultimele 30 de zile.
Eliminarea acestei obligații va intra în vigoare de la 1 iulie, a precizat Ministerul Economiei din Ungaria.