Săptămâna trecută diplomații europeni discutau o plafonare a prețului plătit pentru petrolul importat din Rusia în jurul valorii de 65-70 de dolari pe baril. Discuțiile s-au reluat luni.
Planul este ca oricărui cumpărător care plătește mai mult decât plafonul maxim care urmează să fie convenit să îi fie interzis să folosească nave europene pentru transportarea petrolului rusesc. Diplomații europeni vor de asemenea ca aceste transporturi să nu poată fi asigurate de companiile din UE, mai scrie sursa citată.
Însă discuțiile s-au împotmolit după ce unele țări ca Polonia au cerut un plafon mai mic decât pragul de 65-70 de dolari discutat, în timp ce Grecia, țara în care sunt înregistrate cele mai multe nave petroliere din lume, ar prefera un preț maxim mai ridicat.
Același plafon de 65-70 de dolari este discutat și la nivelul negocierilor grupului G7 care include Statele Unite, Japonia și Canada, pe lângă țările din Europa (Franța, Germania, Italia și Marea Britanie).
„Limita care este luată în considerare astăzi, cred că aceasta este o limită artificială”, a spus președintele ucrainean Volodimir Zelenski, care a cerut constant aliaților să impună sancțiuni mai dure împotriva Rusiei.
„Ne-am dori ca sancțiunile să fie foarte eficiente în această luptă, astfel încât limita să fie la nivelul de 30-40 de dolari, astfel încât Rusia să simtă (sancțiunile)”, a spus președintele ucrainean în cadrul unei conferințe de presă.
Pe lângă Polonia, și Estonia și Lituania militează în cadrul UE pentru un plafon mai mic, în timp ce Malta și Cipru se află în tabăra Greciei.