Dând lovituri în toiul nopții, hoții smulg zeci de radare de viteză de pe stâlpii de pe marginea drumului din Suedia. O teorie bizară care a apărut este că Rusia se află în spatele furturilot și folosește camerele de viteză suedeze pentru a construi drone de casă care sunt dislocate în Ucraina.
Oficialii suedezi au fost puși în fața faptului împlinit, aflând că aproximativ 70 de radare, care sunt folosite pentru a impune limite de 70-90 km/h, au dispărut pe o perioadă de opt zile la Stockholm și Uppsala.
Atacurile s-au oprit în septembrie – dar s-au reluat în această lună cu încă 80 de camere de viteză, care au costat 250.000 de coroane suedeze (19.780 de lire sterline) fiecare. Totalul de aproape 150 de camere furate a însemnat pentru statul suedez o daună de 37 de milioane de euro.
Dispozitivele furate conțin o camera extrem de sofisticată, un bliț, radar și un procesor – toate acestea putând fi utilizate într-o dronă.
Rusia a fost acum învinuită pentru atac, după ce descoperirea recentă a unei camere de tip similar cu cea găsită în camerele de supraveghere a vitezei suedeze a fost găsită într-o dronă rusească artizanală care a fost trimisă să spioneze Ucraina.
Ministerul Apărării din Ucraina a postat anterior online o înregistrare video în care o dronă rusească prăbușită a fost demontată. Acesta a arătat o cameră Canon, similară cu cea folosită în camera de viteză a Suediei, atașată dronei cu o bandă de Velcro.
Poliția suedeză a declarat că radarele desupraveghere a vitezei au fost vandalizate în Suedia în trecut – dar sporadic și de către șoferii nemulțumiți care au primit o amendă pentru viteză. Amploarea acestor atacuri țintite asupra camerelor de supraveghere a vitezei i-a determinat pe unii să teoretizeze că Rusia ar putea fi în spatele ei.
Lars Wilderang, autorul unui popular blog militar suedez, a speculat că sancțiunile tehnologice paralizante impuse Rusiei de occident au forțat Moscova să găsească soluții creative pentru a accesa componente pe care le pot folosi pentru echipamente militare.
„Hoții vin de undeva, dar cumpărătorii vin de la altcineva. Nu faci astfel de furturi sistematice mari decât dacă ai pe cineva care comandă produsele.”, a spus Wilderang.
Polițiștii locali spun că furturile sistematice sunt complet diferite de ceea ce au văzut până acum. Jonas Eronen, un purtător de cuvânt al poliției pentru regiunea Mitt, unde au avut loc o serie de furturi de camere de viteză, a declarat pentru New York Times că vandalii anteriori ar fi persoane supărate pentru că au primit un amendă pentru viteză. Conform purtătorului de cuvânt aceștia ar fi vopsit lentila radarului sau l-ar fi distrus.
„Dar, în ultimele săptămâni, cineva a pătruns sistematic în aceste radare și a jefuit conținutul, luând aparatul de fotografiat și aruncând restul pe teren în apropierea locului crimei”, a spus Eronen.
Hans Liwång, profesor asociat la Academia Norvegiană de Apărare, a declarat presei suedeze că este posibil ca aceste camere furate să-și găsească drumul în dronele rusești printr-o piață neagră în creștere, însă rămâne sceptic cu privire la faptul că Rusia folosește camerele de viteză ale Suediei
„E o diferenţă mică între camerele radarelor din Suedia şi cele de pe dronele ruseşti. După cum am înţeles, cele de la radare, sunt relativ standard la fel ca şi cele folosite la dronele artizanale ruseşti. Asta înseamnă că s-a creat o piaţă neagră în Rusia pentru acest tip de camere care nu sunt disponibile oriunde din cauza restricţiilor comerciale”, a explicat Hans Liwång
Alte articole: Se merită investiția în panourile fotovoltaice? „La urmă nu mai recuperezi nimic”. În câți ani îți iei banii înapoi