PepsiCo, cu două unități de producție în România – una pentru snacks-uri în Popești-Leordeni și una pentru băuturi în Dragomirești – a subliniat în ultimul său raport financiar impactul taxei pe zahăr impusă în România, începând cu 1 ianuarie 2024, alături de alte taxe similare în alte piețe în care activează, care au afectat și vor continua să influențeze costurile de producție și, implicit, vânzările.
Citește și: Destinații de vis cu bilete și la 50 de euro. Iată unde poți călători ieftin în martie 2024
Compania se concentrează acum pe o reorientare către discounteri și magazine online, în contextul în care lanțurile de retail se consolidează pentru a-și spori puterea de negociere. Există, de asemenea, planuri pentru dezvoltarea capacităților proprii în comerțul online, pentru a ajunge direct la consumatori.
Veniturile globale ale PepsiCo au înregistrat anul trecut o creștere organică de 9,5%, cu un plus de 4,5% în trimestrul patru, conform ultimului său raport financiar. În ciuda acestui succes, anul 2024 ar putea fi unul provocator, mai ales dacă compania nu se adaptează adecvat la noile condiții de piață, care includ impunerea unor taxe suplimentare în anumite zone și dificultăți în distribuție.
Compania se confruntă cu efectele negative ale taxelor pe zahăr din România și din alte țări, menționând că aceste măsuri fiscale au dus și ar putea continua să ducă la creșterea costurilor pentru anumite produse PepsiCo, la scăderea consumului general sau chiar la o imagine negativă, având astfel un impact nefavorabil asupra activității comerciale și financiare.
În raportul său financiar pentru 2023, PepsiCo folosește exemplul taxei progresive adoptate în România pentru băuturile nealcoolice, subliniind impactul asupra costurilor de producție și, implicit, asupra prețurilor pentru consumatori.
În același timp, în ceea ce privește riscurile, PepsiCo analizează piața de retail în diferitele zone de operare, concluzionând că puterea de negociere a comercianților a crescut semnificativ, ceea ce afectează atât relația cu marii retaileri, care impun prețuri scăzute, cât și pe cea cu retaileri mici, care nu își mai permit să achiziționeze produsele PepsiCo la prețurile actuale.
Se observă că retailerul francez Carrefour a decis să nu mai vândă produse Pepsi în magazinele sale din Franța, iar acest efect s-a resimțit și în magazinele Carrefour din România, unde brandul Pepsi a fost retras, parțial, de pe rafturi.