Comisia Europeană va începe joi înregistrarea vamală a importurilor de vehicule electrice (VE) chinezești. Astfel, acestea ar putea fi afectate de taxe vamale începând din acel moment în cazul în care ancheta comercială a UE va concluziona ulterior că acestea beneficiază de subvenții nedrepte, scrie Reuters, relatează Economedia.
Comisia desfășoară o investigație antisubvenții cu privire la vehiculele electrice ce au baterii chinezești, cu scopul de a stabili dacă va impune taxe vamale pentru a proteja producătorii din UE. Ancheta ar trebui să se finalizeze până în noiembrie, chiar dacă UE ar putea impune taxe vamale provizorii în iulie.
Într-un document publicat marți, Comisia a declarat că are suficiente dovezi care ar demonstra că vehiculele electrice chinezești sunt subvenționate și că importurile au crescut cu 14% de la an la an de când a fost lansată oficial ancheta, în octombrie.
UE spune că importurile de automobile electrice chinezești în Uniunea Europeană continuă să crească „într-un ritm accelerat”, scrie Electrive. Dacă acest lucru persistă, producătorii europeni de automobile ar putea suferi prejudicii ireparabile.
„În acest stadiu, este posibil ca, pe baza datelor colectate în timpul anchetei, prejudiciul, care ar fi dificil de reparat, să fi început să se materializeze chiar înainte de încheierea anchetei”, susține Comisia Europeană.
Înregistrarea mașinilor electrice chinezești importate va începe în ziua următoare publicării planului în Jurnalul Oficial al UE.
Camera de Comerț a Chinei în UE a declarat că este dezamăgită de această măsură și a spus că valul de importuri reflectă creșterea cererii europene de vehicule electrice.
Acest lucru vine după ce Comisia Europeană a vizitat cei trei producători chinezi BYD, Geely și SAIC pentru a verifica informațiile furnizate anterior de producători în chestionare. Comisia scrie acum că „dovezile disponibile în acest stadiu tind să arate că exporturile produsului în cauză beneficiază de subvenții care fac obiectul unor măsuri compensatorii”.
UE a lansat o anchetă antidumping în luna octombrie a anului 2023 pentru a hotărî dacă lanțurile valorice BEV din China beneficiază de „subvenții ilegale și dacă aceste subvenții cauzează sau amenință să cauzeze un prejudiciu economic producătorilor de BEV din UE”.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a formulat această afirmație la mijlocul lunii septembrie în Parlamentul European de la Strasbourg:
„Piețele globale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești mai ieftine, iar prețul lor este menținut la un nivel scăzut în mod artificial prin subvenții de stat uriașe. Acest lucru denaturează piața noastră”.
La acel moment, era deja clar faptul că, dacă se justifică din punct de vedere juridic, UE poate impune taxe antisubvenție provizorii după nouă luni (adică în iulie), care pot deveni definitive după cele 13 luni menționate de la deschiderea anchetei.
Faptul că producătorii chinezi de automobile primesc sau nu subvenții neloiale este deosebit de relevant în lumina creșterii cotei de piață a automobilelor electrice fabricate în China. Acestea reprezentau 8% din piața vehiculelor electrice din UE în 2023 și ar putea ajunge la 15% până în 2025, potrivit Reuters, „în condițiile în care aceste vehicule electrice costă în general cu 20% mai puțin decât modelele fabricate în UE”.