Tunel rutier subacvatic între Danemarca și Germania. Cele două țări lucrează la construcția unui tunel situat la o adâncime de 40 de metri sub Marea Baltică. Impresionanta construcție va lega cele două țări și este preconizată a fi inaugurată în anul 2029.
După mai bine de un deceniu de planificare, construcția tunelului Fehmarnbelt a început în 2020 cu un port temporar pe malul danez. Acesta găzduiește și fabrica ce se va ocupa cu construcția celor 89 de secțiuni masive de beton care vor alcătui tunelul.
„Ne așteptăm ca prima linie de producție să fie gata la sfârșitul anului sau la începutul anului viitor. Până la începutul anului 2024 trebuie să fim gata să scufundăm primul element de tunel”, a declarat Henrik Vincentsen, CEO al Femern A/S, compania daneză de stat care se ocupă de ducerea la bun sfârșit a acestului proiect.
Impresionant a construcție va avea 18 kilometri lungime și este considerat unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din Europa, cu un buget de construcție de peste 7 miliarde de euro.
Noul tunel rutier subacvatic va fi construit în Centura Fehmarn, o strâmtoare între insula germană Fehmarn și insula daneză Lolland, fiind conceput ca o alternativă la serviciul actual de feriboturi de la Rodby și Puttgarden, care transportă milioane de pasageri în fiecare an. Daca traversarea durează în prezent 45 de minute cu feribotul, aceasta va dura doar 7 minute cu trenul și 10 minute cu mașina odată cu inaugurarea ambițiosului proiect.
Te-ar putea interesa și: Primul tronson din Autostrada Sibiu – Pitești, aproape gata! Autoritățile au anunțat când se dă liber la circulație. Cum arată acum cel mai așteptat proiect rutier din România – VIDEO
Impresionantul tunel rutier subacvatic, al cărui nume oficial este Fehmarnbelt Fixed Link, va fi, de asemenea, cel mai lung tunel combinat rutier și feroviar din lume și va cuprinde două autostrăzi cu două benzi, separate de un pasaj de serviciu, și două lini ferate electrificate.
În timp ce partea daneză a finalizat procesul fără probleme, în Germania construcția tunelului a întâmpinat o serie de dificultați. Mai multe organizații, grupuri de mediu, municipalități locale și companii de feriboturi au făcut apel împotriva aprobării proiectului, invocând concurența neloială sau probleme de mediu și zgomot, însă în noiembrie 2020 o instanță federală a respins plângerile.
Odată cu finalizarea construcțiilor la portul temporar de pe malul danez, proiectul a avansat la etapa săpării șanțului propriu-zis care va găzdui tunelul, precum si la construcția fabricii care va construi secțiunile de tunel rutier subacvatic. Fiecare secțiune va avea o lungime de 217 metri, 42 de metri lățime și 9 metri înălțime. Cântărind 73.000 de tone fiecare, vor fi avea greutatea a 13.000 de elefanți, au informat constructorii. Secțiunile vor fi plasate chiar pe fundul mării, fiind mutate cu ajutorul unor barje și macarale, iar durata poziționării acestor secțiuni este preconizată a se desfășura pe parcurrsul a aproximativ trei ani.
„Astăzi, dacă ai face o călătorie cu trenul de la Copenhaga la Hamburg, ți-ar lua aproximativ patru ore și jumătate”, spune Jens Ole Kaslund, director tehnic la Femern A/S. „Când tunelul va fi finalizat, aceeași călătorie va dura două ore și jumătate”, a declarat oficialul companiei de construcții pentru cnn.com
Citește și: Pas important pentru Autostrada Buzău-Focşani. Cine va construi ultimele două tronsoane