De la declanşarea invaziei, Rusia a blocat porturile ucrainene şi apoi a ameninţat că va trata toate vapoarele ca potenţiale ţinte militare. Pe 17 iulie, Rusia s-a retras din acordul mediat de ONU, pentru exportul cerealelor via Marea Neagră. În replică, Ucraina a anunţat un coridor umanitar, care înaintează de-a lungul liniei de coastă de lângă România şi Bulgaria.
„Doar o singură navă comercială a trecut pe acolo până acum, dar a arătat că este posibilă deplasarea pe rute alternative”, a declarat la televiunea naţională Denis Marciuk, adjunctul şefului Consiliului Agrar, cea mai mare organizaţie agro-alimentară din Ucraina. „În continuare, ar trebui să mai existe o potenţială deplasare a încă 7-8 nave suplimentare şi atunci poate că în viitor aceste rute alternative vor deveni un coridor pentru mişcarea navelor care călătoresc cu încărcături de cereale şi seminţe oleaginoase”, a spus el.
Financial Times, care îl citează pe ministrul adjunct al economiei din Ucraina, Oleksandr Grîban, a relatat că Kievul a pus la punct un acord cu asigurători globali pentru a acoperi costurile pentru navele cu cereale care se deplasează spre şi dinspre porturile sale de la Marea Neagră.
Ucraina este un mare producător şi exportator de cereale la nivel mondial şi, în mod normal, transportă milioane de tone de alimente din porturile sale de mare adâncime de la Marea Neagră, Odesa şi Mikolaiv, dar acum trebuie să se bazeze pe porturile sale de pe Dunăre, după ce Rusia s-a retras din acord.
Pentru a atrage proprietarii de nave în porturile ucrainene – deşi acestea au fost atacate periodic de forţele ruseşti – Marciuk a declarat că Ucraina a alocat deja 20 de miliarde de hrivne (547 de milioane de dolari) pentru asigurarea navelor. „Nu toţi proprietarii de nave vor îndrăzni să îşi plaseze navele într-un mediu incert”, a recunoscut el.