În plus, șoferii ucraineni vor putea conduce în țările UE fără a avea nevoie de un permis de conducere internațional. Decizia vine ca urmare a blocajului survenit odată cu invazia Rusiei în Ucraina, se arată în comunicatul Parlamentului European.
Întrucât spațiul aerian ucrainean a fost închis pentru traficul civil, iar exportul maritim este extrem de limitat, Ucraina s-a văzut nevoită să găsească rute alternative pe cale rutieră pentru a-și exporta stocurile de cereale, combustibil, produse alimentare și alte bunuri, informează Digi24.
Moldova suferea în mod similar, având nevoie de rute de tranzit alternative prin UE, dar și de asistență pentru tranzitarea mărfurilor ucrainene pe teritoriul său.
Acordurile aprobate cu 586 voturi pentru, un vot împotrivă şi 7 abţineri (în cazul Ucrainei) şi 596 voturi pentru, două voturi împotrivă şi 7 abţineri (în cazul Republicii Moldova) vor înlocui acordurile bilaterale de transport existente cu ţările UE.
„Având în vedere că rutele de transport tradiţionale au fost blocate, a trebuit să găsim modalităţi alternative de transport al cerealelor şi al altor mărfuri din şi către Ucraina şi Republica Moldova”, a declarat raportorul Marian-Jean Marinescu, din grupul PPE.
„Datorită acestor acorduri, putem creşte nivelul exporturilor şi importurilor pe cale rutieră, fără a crea blocaje la trecerea frontierei. Acest lucru nu numai că reduce riscul unei crize alimentare mondiale, ci reprezintă, de asemenea, un pas în direcţia extinderii în continuare a relaţiei de transport dintre UE şi aceste ţări”, a adăugat eurodeputatul român.
Ambele acorduri sunt în vigoare cu titlu provizoriu de la 29 iunie 2022, anunță Parlamentul European și necesită aprobarea oficială a Consiliului.