Începând cu 7 iulie, o nouă lege a intrat în vigoare în întreaga Uniune Europeană care îi obligă producătorii auto să echipeze mașinile cu o nouă tehnologie: ISA, sistemul de control inteligent al viteze. Acest sistem folosește datele oferite de GPS, pe care le combină cu citirea semnelor rutiere. După cum stabilește legislația comunitară, vehiculele pot avea patru sisteme diferite de limitare a vitezei, inclusiv unul care acționează automat frânele autovehiculului pentru reducerea treptată a vitezei, notează Știri pe surse.
Reglementările care se aplică de pe 7 iulie stabilesc legislațiecă toate mașinile să fie dotate cu tehnologie inteligentă de asistență la viteză (ISA), permițând producătorilor să aleagă modul de implementare, inclusiv limitarea automată a vitezei. Sistemele ISA au fost introduse inițial pentru noile modele de autovehicule începând din 2022, astfel că multe vehicule noi sunt deja echipate cu aceste tehnologii. Reglementările din iulie 2024 extind această obligație la toate mașinile noi fabricate în Uniunea Europeană.
Comisia Europeană a subliniat că obiectivul acestei legi este protejarea cetățenilor împotriva accidentelor rutiere, îmbunătățirea calității aerului și combaterea schimbărilor climatice, oferind în același timp soluții moderne de mobilitate și sprijinind competitivitatea industriei producătoare de mașini din UE.
Te-ar putea interesa și:
Sistemele ISA funcționează prin recunoașterea semnelor de circulație și utilizarea sistemelor de navigație. Ele pot opera în patru moduri pentru a încetini vehiculul: printr-un avertisment acustic în cascadă, un avertisment vibrator în cascadă, o pedală de accelerație cu feedback haptic și o funcție de control al vitezei.
Specialiștii explică faptul că primele două opțiuni oferă doar avertizări fără a modifica efectiv viteza vehiculului, iar acestea trebuie să fie de scurtă durată pentru a nu deranja șoferul. Ultimele două opțiuni permit șoferilor să treacă ușor peste avertismente, fie prin aplicarea unei presiuni suplimentare pe pedală în cazul feedback-ului haptic, fie prin apăsarea mai adâncă a pedalei de accelerație în cazul funcției de control al vitezei.
Chiar și în cazul funcției de control al vitezei, unde viteza mașinii este redusă automat, șoferul poate anula sistemul printr-o simplă apăsare mai adâncă a pedalei de accelerație, oferindu-i astfel control complet asupra mașinii.