Uniunea Europeană (UE) a anunțat noi măsuri pentru a reduce impactul emisiilor de carbon provenite de la vehiculele grele, adoptând o lege care vizează transformarea industriei de transport până în 2040. Potrivit deciziei recente a Parlamentului European, emisiile medii ale camioanelor noi vor trebui să fie reduse cu 90% până în 2040, comparativ cu nivelurile din 2019. Aceasta vine ca parte a unui efort mai amplu de a aborda schimbările climatice și de a îmbunătăți calitatea aerului în orașe, transmite Euroactiv.
Legea adoptată de Parlamentul European stabilește o serie de etape pentru reducerea progresivă a emisiilor de carbon ale vehiculelor grele noi . Începând cu anul 2030, se impune o reducere a emisiilor cu 45%, urmată de obiective mai ambițioase de 65% în 2035 și 90% în 2040. Aceste măsuri vor contribui la promovarea adoptării camioanelor cu emisii zero, cum ar fi cele electrice pe baterii și cele alimentate cu hidrogen.
Industria europeană a producției de camioane va suferi o transformare semnificativă ca urmare a acestor reglementări. În prezent, camioanele diesel domină piața, reprezentând în continuare 96% din totalul vânzărilor de camioane noi în 2023. Cu toate acestea, este de așteptat ca numărul camioanelor diesel să scadă drastic, în timp ce vehiculele cu emisii zero vor câștiga teren.
Normele impuse asupra autobuzelor urbane sunt și mai stricte, cu o prevedere care prevede eliminarea completă a vehiculelor diesel noi până în 2035. Această mișcare reflectă angajamentul de a îmbunătăți calitatea aerului în mediile urbane și de a reduce poluarea sonoră.
„Tranziția către camioane și autobuze cu emisii zero nu este doar esențială pentru îndeplinirea obiectivelor noastre climatice, ci și un motor crucial pentru un aer mai curat în orașele noastre”, a declarat negociatorul-șef al Parlamentului, Bas Eickhout (Verzi/Alianța Liberă Europeană).
Te-ar putea interesa și: Țările din Uniunea Europeană cer o amânare de 10 ani pentru a reduce poluarea aerului. Planurile Bruxellesului, „nerealiste” și „inacceptabile”
Majoritatea marilor producători de camioane au susținut obiectivele stabilite de UE, recunoscând necesitatea unei schimbări radicale în direcția vehiculelor cu emisii zero. Totuși, implementarea acestor măsuri va necesita nu doar angajament din partea producătorilor, ci și sprijin guvernamental substanțial.
Martin Lundstedt, directorul general al grupului Volvo, a descris obiectivele ca fiind „dure, dar fezabile”, evidențiind nevoia de stimulente suplimentare pentru a încuraja adoptarea vehiculelor cu emisii zero. Acest sprijin ar putea include creșterea prețurilor la motorină prin intermediul tarifării carbonului și dezvoltarea infrastructurii necesare, cum ar fi stațiile de încărcare și alimentare cu hidrogen.