Totuși, nu toată lumea este de acord cu o vacanță prelungită. Părinții merg mai degrabă pe ideea modernizării școlilor în așa fel încât să asigure condiții optime de învățat elevilor decât pe cea a prelungirii vacanței. Pe de altă parte, profesorii merg mai mult pe varianta amânării începutului de an școlar. Asta și din pricina faptului că multe cadre didactice sunt în vârstă, iar canicula le poate dăuna.
„Cu această arșiță este absurd să începem lecțiile la mijlocul lunii septembrie, mai bine octombrie. Avem nevoie de bun simț și previziune. Ciclurile de producție trebuie, de asemenea, să se schimbe, iar administrația publică trebuie să inițieze aceste schimbări în funcție de climă”, explică Marcello Pacifico, președintele sindicatului Anief (Asociația Sindicatului Profesional).
Propunerea de amânare a începerii anului școlar în Italia a fost supusă și avizului științific al Societății Italiene de Pediatrie, Federației Italiene a Medicilor Pediatri și Asociației Naționale a Pedagogilor.
Solicitarea de a amâna cu o lună revenirea la cursuri stă încă pe biroul ministrului Educației și Meritului, Giuseppe Valditara. Asociația Națională a Profesorilor și Formatorilor precum și alte sindicate ale cadrelor didactice subliniază necesitatea revizuirii calendarului școlar, astfel încât toți elevii să înceapă școala în octombrie. În acest moment, elevii din Italia încep școala la date diferite în funcție de regiuni, astfel:
Specialiștii consultați nu se pronunță clar dacă această propunere de prelungirii a vacanței este cu adevărat cea mai bună soluție pentru elevi. Din pucntul de vedere al părinților, cu siguranță nu este, aceștia fiind de părere că instituțiile de învățământ trebuie modernizate, astfel încât să asigure copiilor condiții optime de învățare în orice anotimp. Părinții se tem că, din cauza crizei climatice, s-ar putea ajunge ca, în următorii ani, să se ajungă la închiderea școlilor încă din aprilie.
Această temere ascunde, de fapt, îngrijorarea părinților referitoare la adâncirea diferențelor dintre copii. Pe parcursul vacanței de vară, copiii au posibilitatea să participe la tabere de vară, activități culturale, alternative. Doar că la aceste activități pot participa doar copiii din familii care se descurcă decent din punct de vedere financiar, în timp ce cei din familiile sărmane nu au posibilitatea să desfășoare astfel de activități.
Problema inegalității s-ar adânci, astfel, dacă vacanța s-ar prelungi. Unii părinți sunt de părere că școlile ar trebui să rămână deschise și vara, cu maximum o lună de vacanță și cu activități extrașcolare la care să aibă toți acces, fără „diferențe de clasă„.