Prin Hotararea de Guvern, se
reglementeaza o situatie aparuta ca urmare a intrarii in functiune a
Sistemului National Electronic de Plata a taxelor si impozitelor, in
conditiile in care exista o discriminare a contribuabilului care
plateste utilizand cardul prin intermediul SNEP fata de
contribuabilul care plateste utilizand cardul la sediul institutiei
publice, deoarece acesta din urma nu plateste comision. Totodata,
actul normativ extinde mijloacele electronice de plata online.
In forma initiala a actului normativ,
se arata ca fiecare institutie publica beneficiara decidea cine
plateste comisionul pe operatiune, respectiv platitorul sau
beneficiarul. Din momentul intrarii in vigoare a HG, comisionul
aferent operatiunii de plata online a taxelor si impozitelor va fi
suportat de institutia publica beneficiara a platii. Pe de alta
parte, platitorul va suporta doar comisionul prevazut de contractul
sau individual cu banca pentru operatiunile pe care le efectueaza.
Prin intermediul modificarilor aduse HG
1235/2010, se extinde considerabil plata electronica a taxelor si
impozitelor in Romania, fiind introduse sistemele de Internet
banking si Mobile banking ca mijloc de plata a taxelor si
impozitelor.
Conform Notei de fundamentare a
proiectului de act normativ, modificarea prevederii din HG 1235/2010,
conform careia beneficiarul platii (institutia publica) putea impune
contribuabilului care plateste cu cardul un comision perceput
beneficiarului de catre prestatorul sau de servicii de plata, a fost
necesara pentru evita, in primul rand, sesizarea Comisiei Europene.
In acest fel, nu mai poate fi vorba
despre discriminarea contribuabilului care plateste utilizand cardul
prin intermediul SNEP online a taxelor si impozitelor fata de
contribuabilul care plateste utilizand cardul la sediul institutiei
publice, avand in vedere ca, in cazul din urma, contribuabilul nu
plateste niciun comision.
Pe de alta parte, exista riscul ca acei
contribuabili carora li se percepeau in mod nejustificat si nelegal
acest comision de catre institutiile publice puteau sa le actioneze
in instanta in vederea recuperarii prejudiciului.
Odata cu adoptarea modificarilor la
prezenta HG se mentine scopul legislatiei europene in vigoare, de a
incuraja platile electronice, dar si extinderea mijloacelor
electronice de plata online (cu cardul, internet banking, mobile
banking, fara a se limita la acestea).
Potrivit documentului, institutiile
publice care desfasoara activitati de incasare a taxelor si
impozitelor au obligatia sa se inregistreze in SNEP atat pentru
furnizarea informatiilor privind cuantumul obligatiilor de plata
catre bugetul general consolidat, ale contribuabililor persoane
fizice care utilizeaza mijloace electronice de plata sau alte
mijloace de plata, cat si pentru asigurarea unei solutii de plata
electronica a acestora, noteaza Agerpres.
Monitorizarea implementarii mijloacelor
de plata se realizeaza de Ministerul pentru Societatea Informationala
/MSI/, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice (MFP).
Institutiile publice accepta toate
mijloacele electronice de plata online (internet banking, mobile
banking, fara a se limita la acestea), iar in cazul in care opteaza
pentru plata impozitelor si taxelor utilizand cardul bancar, este
necesar sa isi selecteze furnizorul de servicii de acceptare de plati
electronice, conform legislatiei in vigoare.
Virarea sumelor incasate prin mijloace
de plata, altele decat cele privind plata online cu cardul, se
realizeaza, potrivit metodologiei aprobata prin ordin comun emis, de
catre MSI, MFP si MDRAP (Ministerul Dezvoltarii Regionale si
Administratiei Publice).
Comisioanele percepute de furnizorii de
servicii pentru operatiunile de tranzactionare online cu cardul
bancar, aferente incasarii taxelor si impozitelor prin intermediul
SNEP nu vor depasi tarifele maximale aprobate prin ordin comun emis
de aceleasi trei institutii, se arata in Nota de fundamentare.
Prin intermediul Ghiseul.ro se pot
plati impozite pe proprietati si taxe stabilite de institutiile
beneficiare inrolate in sistem, sau amenzile contraventionale, cu
deducerile aferente platii in 48 de ore.
SNEP pune la dispozitia utilizatorilor
doua sectiuni, respectiv una de plata cu autentificare si alta de
plata fara autentificare. Pentru sectiunea de plata fara
autentificare nu sunt necesare credentiale (nume de utilizator si
parola), dar nu este disponibila consultarea in timp real a
obligatiilor de plata si istoricul tranzactiilor. Totodata, la
sectiunea de plata cu autentificare, sunt necesare informatii de
tipul nume de utilizator si parola, care se genereaza automat in
momentul in care s-a finalizat procesul de inregistrare a primariei
de care apartine platitorul.
Citeste si: Plata online a taxelor si
impozitelor. Cati bucuresteni au renuntat la cozile de la ghisee