“Clientii s-au
plans intotdeauna de costurile ridicate ale creditelor bancare si,
chiar daca nu ar mai fi cazul sau costurile respective au motive
clare legate de creditele neperformante, aceasta perceptie va ramane
in mintea acestora multa vreme de acum incolo”, sustine analistul
economic Dragos Cabat, managing partner Efin.ro.
Pentru a le castiga
increderea, 40% dintre cei chestionati au afirmat ca bancile
ar trebui sa fie mai flexibile in
reesalonarea ratelor la credite in caz de incapacitate de plata, in
timp ce 43% sustin ca acestea ar trebui sa
reduca taxele si comisioanele.
12% dintre
respondenti isi doresc o mai mare transparenta
in ceea ce priveste incheierea contractelor de credit/economisire,
iar 5% asteapta diverse bonusuri.
“Intotdeauna,
clientii care au avut probleme in relatia cu banca – credite
neperformante in general – au perceput bancile ca fiind inflexibile;
cu siguranta insa si acestea trebuie sa faca un efort pentru a-si
apropia din nou clientii, asa cum se intampla inainte de criza”,
a adaugat Dragos Cabat.
Aproximativ jumatate dintre respondenti
au afirmat ca in prezent colaboreaza cu doua institutii financiare,
iar circa o treime colaboreaza doar cu o banca.
La intrebarea “ Cat de des mergeti
intr-o unitate bancara?”, 79% dintre respondenti au afirmat ca merg
o data pe luna sau mai des, in timp ce 4% intra intr-o unitate
bancara o data la doua luni.
Peste jumatate dintre persoanele
intervievate au declarat ca sunt multumite de serviciile
institutiilor financiare cu care colaboreaza in prezent (53%).
Sondajul a
evidentiat faptul ca cei mai multi dintre respondenti utiliteaza
foarte rar serviciul de Internet Banking
al bancii cu care lucreaza. Astfel, doar 6% dintre cei chestionati
folosesc Internet Banking zilnic, iar 8% de cateva ori pe saptamana.
Acesta este in
opinia analistilor Efin.ro si aspectul pe care bancile trebuie sa se
concentreze in perioada urmatoare. Utilizarea Internet Bankingului
aduce scaderi de costuri pentru banca si simplificarea operatiunilor
pentru clienti. In plus, utilizand acest tip de servicii, clientii nu
mai intra direct in contact cu angajatii bancilor, sustine Dragos
Cabat.
Sondajul a fost
realizat telefonic, in perioada 19-24 septembrie, pe un esantion de
374 de respondenti pe baza unui chestionar structurat pe 7
intrebari.
Lansat in 2009, portalul financiar Efin.ro
promoveaza produsele si serviciile oferite de institutiile financiare
pentru toate categoriile de beneficiari: persoane fizice, IMM-uri,
companii. Portalul este administrat de Financial View Media Services
SRL.
Valoarea totala a
restantelor firmelor si populatiei la banci a urcat la peste 33,35
miliarde de lei, la finele lunii august 2013, fiind in crestere cu
23,9% fata de volumul inregistrat la sfarsitul aceleiasi luni din
2012, se arata in datele BNR.
In ceea ce priveste volumul
creditelor acordate populatiei, in lei si valuta, acesta a scazut cu
2,29% fata de cel inregistrat in august 2012, pana la circa 103,52
miliarde lei. Volumul total al creditelor acordate agentilor
economici se ridica, la finele lunii august 2013, la peste 117,5
miliarde lei, in scadere fata de nivelul de la finalul lunii august
2012 cu 3,17%.
In sedinta de
miercuri a Guvernului, Ministerul Justitiei a propus
amanarea pana la 1 februarie 2014 a posibilitatii denuntarii
clauzelor abuzive din contractele, dar Executivul, pe fondul unor
discutii inclusiv cu caracter politic, a decis sa nu aprobe actul
normativ, astfel ca prevederile legale privind denuntarea acestor
clauze vor fi aplicate de la 1
octombrie 2013.
Premierul
Victor Ponta a confirmat pentru Mediafax
decizia Guvernului de a nu mai amana posibilitatea denuntarii
clauzelor abuzive din contractele de prestari servicii, inclusiv
credite bancare, prevederile legale in acest sens urmand sa fie
aplicate astfel de la 1 octombrie.
Citeste si:
Cum isi aleg romanii
banca la care fac imprumut
Care
sunt clauzele abuzive din contractele de credit
FMI:
Masura privind clauzele abuzive poate submina sistemul financiar