La impozitul pe profit, este prevazuta schimbarea anului fiscal pentru
contribuabilii care solicita modificarea exercitiului financiar, concomitent cu
stabilirea de reguli corespunzatoare privind calculul, declararea si plata
impozitului pe profit datorat in anul fiscal de tranzitie, precum si in anii
urmatori.
Noi masuri fiscale vizeaza
includerea in categoria veniturilor neimpozabile a veniturilor din vanzarea/cesionarea
titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau la o
persoana juridica straina situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o
conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data vanzarii/cesionarii
inclusiv contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an minimum 10%
din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de
participare, precum si includerea in categoria veniturilor neimpozabile a
dividendelor primite de la o persoana juridica straina situata intr-un stat tert
cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca
persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data inregistrarii
acestora, potrivit reglementarilor contabile, pe o perioada neintrerupta de 1
an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie
dividende.
Regimul fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea a fost
revizuit in sensul reglementarii mecanismului de reportare si deducere, in urmatorii
sapte ani consecutivi, a sumelor care nu au putut fi scazute din impozitul pe
profit al anului fiscal respectiv. Prin instituirea acestui mecanism, se acorda
dreptul de deducere, din impozitul de profit, pentru sumele aferente sponsorizarii
si in cazul contribuabililor care inregistreaza pierdere fiscala in anul efectuarii
sponsorizarii.
Avand in vedere dificultatile intampinate
de persoanele juridice care au ca obiect de activitate consultanta si
managementul, legat de aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, dar care nu
realizeaza din activitatea desfasurata astfel de venituri, au fost modificate
conditiile de incadrare a unei persoane juridice romane in categoria microintreprinderilor,
in sensul introducerii conditiei de iesire din sistemul de impunere pe
veniturile microintreprinderilor daca ponderea veniturilor realizate din
consultanta si management este peste 20%.
Urmare a rezultatelor
negocierilor Guvernului cu Fondul Monetar International, Banca Mondiala si
Comisia Europeana, din data de 4 noiembrie 2013, a fost convenit ca, in situatia
in care cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie
din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai
mic decat cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii
octombrie din anul anterior anului precedent, valoarea in lei a accizelor si a impozitului la titeiul din productia
interna, datorate bugetului de stat, stabilite potrivit titlului VII in
echivalent euro pe unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor
exprimate in echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in
prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent,
publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizeaza
cu media anuala a indicelui preturilor de consum calculata in luna septembrie
din anul precedent, comunicata oficial de Institutul National de Statistica, pana
la data de 15 octombrie.
Pentru anul 2014, media anuala a indicelui preturilor
de consum calculata in luna septembrie a anului 2013 este de 104,77%.
Prin aceasta prevedere, se urmareste
pastrarea valorii reale a incasarilor din accize, tinand cont si de inflatie.
Noul pachet de masuri fiscale
prevede, totodata, o crestere a accizelor
cu 7 eurocenti/litru la produsele energetice utilizate drept combustibil
pentru motor, respectiv pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb, motorina si
kerosen.
Una din cele mai importante masuri
se refera la cota impozitului pe
constructii speciale, care va fi de 1,5% din valoarea acestora. Impozitul
asupra valorii constructiilor se datoreaza incepand cu prima zi din 2014, iar
calculul si declararea acestuia se efectueaza de contribuabili anual, pana la
data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul.
Valoarea cotei datorate este
de 1,5%, plata urmand sa fie efectuata in doua rate egale, pana la data de 25
mai si 25 septembrie, inclusiv.
Impozitul asupra valorii
constructiilor speciale reprezinta venit la bugetul de stat, iar baza impozabila
este reprezentata de valoarea constructiilor existente in patrimoniul
contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, „evidentiata
contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor”.
Sunt exceptate de la plata
impozitului terasele pe arabil, plantatiile pomicole si viticole, institutele
nationale de cercetare-dezvoltare, institutiile publice, asociatiile, fundatiile
si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial, precum si cladirile
pentru care Consiliul Local a acordat scutire de la plata impozitului pe cladiri
conform titlului IX din Codul fiscal.
De asemenea, deduceri din baza
impozabila vor exista pe valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare,
consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in
concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza
impozit pe cladiri de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz, sau care
urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ
teritoriale.
Aceasta deducere din baza
impozabila a avut in vedere atat evitarea dublei impuneri, cat si stimularea
agentilor economici care administreaza constructii din domeniul public, de a
continua efectuarea de lucrari de consolidare, modernizare sau extindere,
informeaza Agerpres.
Pe de alta parte, sunt vizate
de noua baza de impozitare
contribuabilii persoane juridice romane, persoane juridice straine care
desfasoara o activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania si
persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei
europene.
Cotele de redeventa, atat cele
in cota procentuala din valoarea productiei miniere, cat si cele stabilite ca
echivalent euro pe unitate de productie miniera, vor fi majorate, de la 1
ianuarie 2014, cu 25%, cu exceptia celei pentru metale nobile, in cazul carora
majorarea urmeaza sa fie de 50% fata de cota procentuala in vigoare.
Aplicabilitatea cotelor,
astfel majorate, are in vedere toate actele de concesiune in baza carora se pot
realiza activitati miniere de exploatare, respectiv licentele de
concesiune/dare in administrare pentru exploatare, licentele de concesiune/dare
in administrare pentru explorare, cu exploatare experimentala, precum si
permisele de exploatare.
Redeventa miniera cuvenita bugetului de stat se stabileste la incheierea
licentei ori la eliberarea permisului de exploatare.
Aceasta va fi: o cota
procentuala de 5% din valoarea productiei miniere pentru carbuni, minereuri
feroase, neferoase, de aluminiu si roci aluminifere, radioactive, pamanturi
rare si disperse, pietre pretioase si semipretioase, produse reziduale miniere,
roci bituminoase, ape minerale terapeutice, ape termominerale, ape geotermale si
gazele care le insotesc, gaze necombustibile, namoluri si turbe terapeutice; o
cota procentuala de 6% din valoarea productiei miniere pentru metale nobile;
echivalentul in lei a 0,875 euro pe unitatea de productie miniera pentru
substante nemetalifere; echivalentul in lei a 0,4375 euro pe unitatea de productie
miniera pentru roci magmatice, roci metamorfice, calcare industriale si de
constructii, dolomita, gresie si tufuri industriale; echivalentul in lei a 0,50
euro pe unitatea de productie miniera pentru argile, marne, loess, nisip si
pietris, nisip si roci caolinoase.
De asemenea va fi echivalentul
in lei a 0,6875 pe unitatea de productie miniera pentru alabastru industrial,
piatra ponce, sienite nefelinice, gips, creta, nisip silicios, bentonita, nisip
caolinos, ardezie si diatomita; echivalentul in lei a 2,5 euro, pe unitatea de
productie miniera, pentru bazalt ornamental, dacit ornamental, andezit
ornamental, riolit ornamental, granit ornamental si granodiorit ornamental;
echivalentul in lei a 3,125 euro pe unitatea de productie miniera pentru
alabastru ornamental, aragonit ornamental si siliconite ornamentale;
echivalentul in lei a 3,75 euro pe unitatea de productie miniera pentru marmura,
calcar ornamental, gresie ornamentala, travertin si tufuri ornamentale si
echivalentul in lei a 1,0 euro pe unitatea de productie miniera pentru saruri
haloide.
Citeste si: Surprize „marca Ponta”. Cum te afecteaza valul de impozite declansat de Guvern