- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Numarul bancilor cu clienti nemultumiti organizati pe Internet a ajuns la 12

07 Sep, 17:54 • Redactia DailyBusiness
Fenomenul organizarii pe internet a clientilor nemultumiti ai bancilor ia amploare, in prezent circa 3.500 de persoane fiind membre ale grupurilor care vizeaza 12 institutii, cu scopul de a creste puterea de negociere pentru rezolvarea unor probleme sau aplicarea noilor reglementari in domeniu.
Numarul bancilor cu clienti nemultumiti organizati pe Internet a ajuns la 12

Astfel, exista grupuri pe Yahoo formate din clienti ai BCR, BRD, Volksbank, Alpha Bank, Raiffeisen, ING, Bancpost, RBS, Credit Europe Bank, OTP Bank, Banca Romaneasca si Banca Transilvania, scrie Mediafax.

De la inceputul acestei saptamani au fost formate cel putin trei noi grupuri, respectiv din clienti ai BRD, Alpha Bank si Banca Romaneasca, interesati de aplicarea corecta a OUG privind creditele consumatorilor. De la infiintare, pe data de 6 septembrie, grupurile au adunat circa 30 de clienti BRD, aproximativ 50 de persoane care au credite la Alpha Bank si peste 10 clienti cu imprumuturi la Banca Romaneasca.

Si clientii RBS au format un grup, saptamana trecuta, in principal intrucat le este teama ca bancile vor incerca sa transpuna noile reglementari in domeniu in defavoarea clientilor.

De exemplu, un client care face parte din grupul RBS se teme ca, intrucat in contractele vechi nu exista mentionata existenta unei marje, banca ii va impune o marja de 6-8 puncte procentuale, la care sa se adauge indicele de referinta Euribor. Astfel, el anticipeaza ca dobanda pe care o plateste nu poate avea decat un trend crescator, intrucat Euribor se afla in prezent la niveluri minime.

Totusi, el a precizat ca in grupul care „se vrea a fi un instrument de negociere cu RBS in vederea aplicarii corecte a OUG 50/2010” si care are peste 50 de membri, sunt inscrise si persoane care au facut deja reclamatii si pe alte articole din contracte.

Alti clienti sunt cu mult mai nemultumiti. De exemplu, clientii ING afirma clar ca nu sunt de acord cu noua formula ING, in conditiile in care banca propune doua marje fixe care se adauga indicilor de referinta. Astfel, clientii ING vor sa se adune cat mai multi pentru a fi reprezentati de un avocat intr-un proces colectiv impotriva bancii si se pare ca reusesc, in conditiile in care la numai sapte zile de la infiintare grupul este format din aproape 300 de membri.

Totodata, clientii Raiffeisen si cei ai Credit Europe Bank arata ca sunt nemultumiti de comisionul de administrare lunara, de 0,15% din sold.

Membrii grupului „impotriva abuzurilor Raiffeisen”, respectiv aproximativ 170 de persoane, au ca obiective eliminarea comisionului administrare lunara a creditului sau reducerea acestuia la o valoare reala a costului de administrare si obligarea bancii sa aplice OUG 50/2010.

Clientii Credit Europe Bank sunt nemultumiti si de neacordarea unor facilitati clientilor carora li s-a diminuat venitul, dar doresc o solutie de compromis pentru a duce imprumutul la sfarsit.

Grupul OTP Bank Romania a fost creat „pentru clientii nemultumiti si abuzati de catre banca” si este format din peste 130 de persoane, care au ca scop formarea unui proces colectiv.

„Noi nu suntem impotriva bancii. In principiu nemultumirile noastre nu se leaga de comisioane abuzive ca in cazul celorlalte banci, ci de rata dobanzii, marita nejustificat si aberant, dupa parerea noastra si a avocatilor”, a afirmat unul dintre clientii OTP Bank Romania.

Trendul infiintarii de astfel de grupuri a fost declansat de clientii Volksbank din Timisoara, care au format un grup pe Yahoo in luna iunie. La inceputul lunii iulie, clientii Volksbank din Bucuresti au format un grup, care are in prezent aproximativ 1.750 de membri.

Ulterior, pe 9 iulie, s-a format si grupul format din clientii BCR, care sunt interesati de implementarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 50, dar care au reclamat si unele nereguli existente in contractele vechi, cum ar fi modul de calul al dobanzii, care variaza in functie de o dobanda de referinta afisata la sediile bancii.

De exemplu, clientii BCR au cerut bancii o formula pentru modul in care se calculeaza dobanda de referinta, dar nu au primit un raspuns exact.

„Majoritate problemelor intampinate de clientii BCR se invart in jurul acestei dobanzi, in conditiile in care OUG 50 scrie ca marja nu poate fi modificata, dar banca ne-a dat o formula mai complicata prin care vor sa-si mentina practic rata dobanzii la nivelul actual. Ne organizam pentru inaintarea unui proces, dar inainte se va mai incerca inca o data concilierea”, a declarat un client al bancii, care face parte din grupul care aduna in prezent peste 750 de clienti ai celei mai mari banci din Romania.

Clientii Volksbank s-au intalnit deja de mai multe ori, discutand si cu conducerea bancii, fiind in prezent aproape de declasare unui proces colectiv impotriva institutiei. Si clientii BCR s-au intalnit cu avocatii si se afla aproape de declansarea unui proces.

Un alt grup infiintat cu ceva timp in urma este cel al clientilor Bancpost, care se declara impotriva clauzelor abuzive care se regasesc in contractele de credit.

La fel ca in cazul altor banci, rata de referinta in functie de care se calculeaza dobanda nu este transparenta intrucat banca nu pune la dispozitia clientilor o formula de calcul.

„De 3 ani de cand am creditul, rata pe care o platesc a crescut de cateva ori, desi Libor a atins minime istorice. Am facut mai multe sesizari la banca si in privinta transparentei ratei de referinta, dar nu am primit raspunsuri exacte. Nimeni nu vrea sa spuna cum se calculeaza acest indice intern”, a afirmat un client Bancpost.

In luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta 50, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia locala o directiva europeana, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila.

O alta prevedere importanta si puternic contestata de bancheri o reprezinta modul de calcul a ratelor la creditele cu dobanzi variabile, care potrivit OUG trebuie sa aiba ca referinta exclusiv indicii EURIBOR/LIBOR/ROBOR la care se adauga o rata fixa, pe care nu o pot modifica fata de nivelul actual.

Bancherii sustin ca, in cazul inlocuirii ratelor de referinta practicate de banci cu indicii EURIBOR/ LIBOR/EURIBOR fara posibilitatea de a modifica marjele fixe, ARB a calculat pierderi la nivel de sistem de pana la 900 de milioane de euro.

Urmărește Daily Business pe Google News