Un motiv obiectiv care a afectat
negativ si direct finantarea pietei de leasing in domeniul
vehiculelor rulate il constituie instituirea timbrului de mediu in
baza O.U.G. 9/2013.
Un alt factor il constituie scaderea
volumului de achizitii de vehicule noi, indiferent de sursa de
finantare, in contextul in care finantarea domeniului
transportatorilor ramane o nisa de interes major pentru societatile
de leasing financiar.
Astfel, finantarile acordate in primele
6 luni ale anului 2013 s-au indreptat catre diverse domenii, cel al
mijloacelor de transport ramanand in continuare cu o pondere
majoritara de 73% (400 milioane euro) in comparatie cu finantarea
echipamentelor in pondere de 24% (133 milioane euro) si a sectorului
imobiliar cu o pondere de 3% (13 milioane euro).
In domeniul
finantarii mijloacelor de transport
se observa pastrarea unui interes relativ constant al pietei in
finantarea majoritara a autoturismelor (56%) urmata de finantarea
vehiculelor comerciale grele (peste 3,5 tone – 26% ), a vehiculelor
comerciale usoare (sub 3,5 tone – 15%) precum si a altor categorii de
vehicule (3%).
In contextul
economic si politic al anului 2013 finantarea echipamentelor
agricole este in crestere de la 18% la
20% in trend similar cu finantarea echipamentelor destinate
industriei de prelucrare a lemnului (crestere de la 2% la 5%), cu
finantarea tehnologiei din domeniul energiei (crestere de la 8% la
15%, a echipamentelor office si IT (crestere de la 2% la 4%) si a
service-urilor auto (crestere de la 1% al 4%). In acelasi context
mentionat, ponderea finantarii altor sectoare industriale este in
scadere dupa cum urmeaza: sectorul constructiilor de la 33% la 18%,
linii tehnologice ale industriei alimentare de la 5% la 4%.
Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere
relativ constanta (9% industria metalurgica, 2% industria tipografica
, 1% industria de mobila), precum si alte domenii.
Finantarea
sectorului imobiliar nu
a depasit minimul istoric din 2012 fiind astfel in concordanta cu
contextul general al pietei imobiliare din Romania.
Clientii
persoane juridice au
atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finantarilor, urmati de
persoanele fizice (3%). ALB estimeaza ca
implementarea regulilor impuse prin Regulamentul 17 al BNR incepand
cu luna ianuarie 2013 este un criteriu ce a condus la scaderea
volumului finantarilor, mai ales a celor destinate persoanelor
fizice.
Durata de finantare cea mai des
intalnita este de 4-5 ani (26%), urmata de 3-4 ani (25%), 2-3 ani
(21%), 5-7 ani (11%), 1-2 ani (10%), 1 an (4%) si 7-15 ani (3%).
Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului
imobiliar.
Portofoliul total al
pietei de leasing la iunie 2013 este de 2,525 miliarde euro din care
companiile membre ALB detin 2,183 miliarde euro (86%), iar companiile
neafiliate 342 milioane euro (14%). Cea mai mare cota de piata este
inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 62%
din total, urmat de sectorul companiilor captive producatorilor cu
24% si de sectorul companiilor independente, cu 14%.
ALB reprezinta 86%
din piata de leasing financiar din Romania.
Asociatia este membra a
Federatiei europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing –
Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru
CEE al Leaseurope prin Secretarul General.