Conform avocatilor Gheorghe Piperea si Marius Coltuc, numarul
proceselor pierdute irevocabil de bancile locale se ridica la circa 3.000.
„Vorbim, la nivelul intregii tari, de peste 3.000 de
hotarari irevocabile favorabile consumatorilor. Mai important este ca in prezent,
sunt peste 90 de cazuri irevocabil castigate de clienti la ICCJ, doar impotriva
unei banci (restul nefiindu-mi cunoscut). Daca s-a pronuntat in acest fel ICCJ,
adica instant de la varful sistemului judiciar roman, e greu ca instantele din
tara sa spuna altceva”, a mentionat avocatul Gheorghe Piperea.
„In orice caz, este un numar infim de procese fata de
uriasul numar de consumatori care sunt inca indatorati la banci si ‘beneficiaza’ de clauze abuzive. Cata vreme statul va sustine acele banci recalcitrante care
se lupta inutil in aceste procese, cheltuind uriase sume cu avocatii, PR-ul,
publicitatea negativa la adresa mea etc., nu va fi o pierdere prea mare pentru
banci (perderea acestor procese – n.r.). 3.000 de contracte modificate fata de 8
milioane in fiinta (corespunzand unui numar de peste3 milioane de debitori)
inseamna o picatura intr-un ocean”, a adaugat avocatul.
De asemenea, avocatul Iulian
Urban considera ca sunt atat de putine
procese castigate incat bancile nu au de ce sa se teama sau sa modifice
clauzele abuzive. „Romanii raman in continuare extrem de sceptici cand vine
vorba sa se lupte cu bancile, iar lipsa legii falimentului personal (depusa de
mine in Parlament, votata de Senat in 2010 si ingropata azi la camera
Deputatilor) ajuta enorm bancile in aceasta lupta inegala”, a adaugat el.
[b]Efectele proceselor pierdute de banci[/b]
Avocatul Marius Coltuc estimeaza ca efectul principal va
fi in final modificarea tuturor contractelor de credit pentru banci.
„Insa in ultima vreme se observa din partea bancilor o
negocieze mai agresiva pentru cei care depun plangeri la ANPC. Clauzele abuzive
nu vor disparea pentru ca deja se modifica contractele cu alte clauze
abuzive-deci alte modele. Bancile se vor adapta cu alte modele pentru a pastra
veniturile”, a aratat Coltuc.
Totodata, avocatul Codrut Avram considera ca efectele
principale ale proceselor castigate de catre clienti ar trebui sa fie o crestere
a nivelului de responsabilitate al bancilor in ceea ce priveste redactarea
contractelor, o mai mare deschidere catre negocierea clauzelor contractuale, o
transparenta ridicata in ceea ce priveste informarea consumatorilor asupra
nivelului comisioanelor.
„Ramane de vazut daca pe viitor, institutiile bancare
vor lua aminte la cele intamplate si isi vor revizui atitudinea. De asemenea,
in ceea ce priveste clientii, se poate observa deja o mai mare dorinta de
informare asupra conditiilor contractuale, un interes crescut asupra
modalitatilor in care anumite abuzuri ar putea fi prevenite sau eradicate. Cea
mai importanta este insa tendinta consumatorilor de a-si apara in mod activ
drepturile”, a spus Avram.
Avocatul Codrut Avram a mai spus ca veniturile ulterioare
ale bancilor, vor depinde cu siguranta si de atitudinea pe care fiecare dintre
acestea o va avea fata de clientii lor. Este normal ca un client sa aleaga o
banca recunoscuta ca fiind deschisa la negocierea conditiilor contractuale,
care nu impune clauze care sunt abuzive, etc.
[quote=Marius Coltuc]Clauzele abuzive nu vor disparea, pentru ca deja se schimba contractele cu alte clauze abuzive, deci alte modele[/quote]
Avocatul Gheorghe Piperea a explicat ca litigiile
intemeiate pe legislatia care interzice si combate clauzele abuzive, mai ale
cele organizate in alianta procesuala, au, nu doar valoare de precedent
judiciar, ci si valoare de reper istoric.
„As indrazni sa spun ca au chiar
valoare de izvor de drept. Solutii de acest gen sunt obligatorii pentru
instante, intrucit spiritual reglementarilor este nu doar de a sanctiona
inserarea in contracte si utilizarea de clause abuzive, ci si preventia
acestora. Or, fara un efect generic (erga omnes) al acestor procese, nu se
poate atinge scopul preventiei”, a adaugat Piperea.
„De altfel, ideea imi este sustinuta si de solutii
recente ale jurisprudentei romanesti. Curtea de apel Craiova si ulterior Curtea
de Casatie a Romaniei (in doua decizii successive din 8 nov 2012) au confirmat
aceasta interpretare pe motivul ca, in baza art. 6 din legea noastra (legea
193/2000) clauzele constatate ca abuzive nu mai au efecte. Asadar, toti cei
care au dat in judecata banca sau intentioneaza sa o faca pot folosi deciziile
obtinute de noi, mai ales cea mai recenta, cea pronuntata de Tribunalul
Bucuresti acum 2 saptamani in [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/victorie-istorica-580-de-clienti-au-castigat-irevocabil-un-proces-cu-volksbank-97870/]favoarea
unui numar de peste 580 de persoane[/url]”, a mentionat avocatul Gheorghe
Piperea.
El se teme, insa, ca deocamdata bancile vizate nu vor face
modificarile necesare in contracte si in cazul celor pasivi, care nu au dat sau
nu au intentia sa dea in judecata banca, de unde va rezulta o situatie de
inegalitate in drepturi intolerabila, rezolvabila doar legislativ (e evident
ca, la un moment dat, leguitorul roman, ca si cel maghiar, croat sau chiar
francez, va fi nevoit sa ia masuri favorabile consumatorilor).
Totodata, Gheorghe Piperea estimeaza ca bancile se pot
astepta, pe termen scurt, la venituri
mai mici, dar pe termen mediu si lung vor avea cel mai mult de castigat,
intrucat, pe de o parte, un client informat este un client mai bun platnic, iar
pe de alta parte, un client caruia sarcina financiara i s-a redus cu o treime
este, in mod evident, mai solvabil, de unde o reducere treptata a uriasului
grad de neperformanta a portofoliului de credite de retail al unor banci.
Citeste si:
Care sunt clauzele abuzive din contractele de credit
Piperea: 2-3 banci recalcitrante, campioane la clauze abuzive, fac eforturi sa nu cada in prapastie
BNR, acuzata ca a protejat bancile si contractele de credit cu clauze abuzive
Clauzele neclare din contracte. Ce facem?
Victorie
istorica: 580 de clienti au castigat irevocabil un proces cu Volksbank
Prima hotarare irevocabila impotriva Credit Europe Bank, pe
clauze abuzive
Bancpost, obligata de instanta sa reduca dobanda unui
client la 0,2%