Vizati de noul
impozit sunt operatorii din turism (hoteluri, pensiuni),
restaurantele, barurile si cafenelele, saloanele de infrumusetare,
spalatoriile auto.
Daca in prezent aceste categorii platesc o cota de
16% impozit pe profit sau 3% din cifra de afaceri, de la 1 ianuarie
este posibil sa achite impozitul forfetar care este calculat in
functie de mai multe criterii (suprafata, locuri de cazare, numar de
scaune, localizare, sezonalitate etc).
Bogdan Toma, senior associate Dragne &
Asociatii, a declarat ca, pe langa diminuarea evaziunii fiscale,
masura poate avea si
efecte negative.
„Spre exemplu,
sunt contribuabili carora le va fi imposibil sa achite un impozit fix
si periodic, fapt care poate duce la suspendarea
sau incetarea activitatii acestora, si,
implicit, la neincasarea vreunor sume la buget. Astfel, impozitul
forfetar se poate transforma cu usurinta intr-un impozit
discriminatoriu, daca implementarea efectiva a acestuia va duce la
situatii in care vor fi impozitati contribuabilii care nu au
profituri reale din care sa sustina plata impozitului”, a spus
Toma.
In acelasi timp,
Mirela Serban, managing partner R&M Audit Contabilitate, a
subliniat ca acest impozit forfetar poate aduce o crestere
a preturilor, mai ales in zonele
centrale, unde oricum marja de adaos este mai mare, intrucat
companiile s-ar putea simti indreptatite sa creasca preturile dupa ce
vor plati si impozit mai mare.
Ea a mentionat ca
lucrurile sunt mult mai complicate decat estima initial, intrucat
avem o taxa care depinde inclusiv de suprafata (in metri patrati) a
locatiei, asa incat vor fi costuri mari de administrare a taxei atat
pentru stat, cat si pentru intreprinzatori.
La inceputul acestui an, Serban declara ca acest sistem forfetar, daca nu va fi bine gandit, poate
fi catastrofal pentru multe firme.
Si Ioana Hockl,
partener ZRP Tax, a spus anterior ca este
posibil sa vedem si pensiuni care se inchid pentru ca
nu au rentabilitatea necesara de a supravietui intr-o economie in
care se vor colecta in mod efectiv impozite. “Ca orice impozit
forfetar acesta va avea si victime colaterale si unii dintre
participantii in piata respectiva se vor simti nedreptatiti”, a
aratat ea.
„Dezavantajate
vor fi firmele platitoare de impozit pe profit,
dar care avand pierdere nu platesc nimic in prezent, insa din 2014
vor plati impozit forfetar. In plus, in aceeasi categorie a
zone centrale (care acum platesc un impozit pe profit raportat la
castigul lor, iar din 2014 vor plati in functie de zona si
suprafata), cat si firmele nou infiintate, care actualmente platesc
3% impozit pe venit (fiind microintreprinderi la infiintare), nu au
inca venituri mari (intrucat dureaza pana isi formeaza clientela),
iar din 2014 vor plati deja impozit forfetar”, a spus Mirela
Serban.
Un alt efect negativ
va fi cresterea somajului, dupa cum a aratat DailyBusiness.ro intr-o
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/cum-va-ingropa-impozitul-pe-shaorma-afacerile-de-cartier-93915/]analiza
anterioara[/url]. Sectorul serviciilor asa cum este el in Romania, cu
bune, cu rele, este unul dintre putinele care a facut angajari in
aceasta perioada de criza. Odata cu noul impozit, patronii vor avea
de ales intre a creste preturile si a-si “optimiza” costurile. Ca
de obicei, primii sacrificati vor fi angajatii. Iar statul va trebui
sa le plateasca ajutoare de somaj.
Se va diminua
evaziunea fiscala?
Reprezentantul Dragne & Asociatii a
precizat ca introducerea unui nou sistem de impozitare forfetara ar
trebui sa aiba ca obiective principale diminuarea evaziunii fiscale
in cazul firmelor care desfasoara activitati in domeniile vizate de
impozit, si colectarea de taxe in cazul activitatilor economice care
in mod traditional nu sunt taxate.
“Pe langa diminuarea (cel putin in
teorie) a evaziunii fiscale, avantajul acestui impozit este ca el
scuteste fiscul sa efectueze controale la acesti
contribuabili, pentru a determina daca impozitul pe profit a fost sau
nu calculat corect, prin impunerea sub forma unei cote fixe si nu
prin impunerea raportata la venituri si cheltuieli (cum se calculeaza
impozitul pe profit in acest moment)”, a spus Bogdan Toma.
[quote=Bogdan Toma, Dragne si
Asociatii]Pe de alta parte, impozitul forfetar are rolul de a-i
determina pe acesti contribuabili
sa achite voluntar obligatiile fiscale, raportat la veniturile
pe care le inregistreaza[/quote]
„Este cunoscut
faptul ca aceste controale sunt costisitoare pentru bugetul statului,
deoarece presupun un amplu aparat functionaresc, genereaza de cele
mai multe ori litigii, si, in acelasi timp, creeaza o situatie de
incertitudine asupra situatiei financiare a contribuabilului
controlat, care se poate mentine pentru o perioada lunga de timp. Nu
in ultimul rand, controalele nu pot viza toti contribuabilii, astfel
ca exista si contribuabili care, desi declara incorect impozitul pe
profit, nu sunt sanctionati, iar bugetul statului este prejudiciat”,
a mai aratat Toma.
La randul sau,
Mirela Serban a precizat ca avantajate
vor fi firmele profitabile, cu
suprafata mica, din zonele nu prea centrale ale oraselor mari sau din
orase mai mici din provincie, care pana acum plateau impozit 16% la
un profit destul de mare, iar din 2014 vor plati impozit forfetar in
functie de zona. Suprafata va fi, de asemenea, un avantaj pentru
acestea.
Ea a subliniat ca
este de acord ca impozitul forfetar se va aplica pe o zona in care
evaziunea fiscala este favorizata, insa legea ar fi trebuit conceputa
incat sa tina cont si de alti parametri si sa nu fie inechitabila
pentru multi mici intreprinzatori, care in multe cazuri vor plati
taxe la fel ca marile firme.
„In concluzie, pe
termen scurt, introducerea impozitului forfetar pentru anumite
domenii de activitate poate reprezenta o solutie benefica, intrucat
faciliteaza colectarea de taxe din activitati care la acest moment nu
sunt taxate. Pe termen lung insa, aceasta ar trebui privita ca o
solutie tranzitorie, aplicabila pana la implementarea unor masuri
coerente si echitabile care sa aiba ca rezultat impozitarea in mod
egal a tuturor contribuabililor/domeniilor de activitate”, a
declarat Bogdan Toma.
Vineri, 13 septembrie 2013, MFP a
publicat pentru consultare publica proiectul de Lege pentru
modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal. [url=http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/transparenta/proiect_Legeforfetar_IMM_13092013.pdf]Cititi aici proiectul de lege.[/url]
Potrivit proiectul de act normativ,
persoanele juridice romane sunt obligate la plata impozitului
forfetar daca la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent,
indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au inscrisa in actele
constitutive, potrivit legii, ca activitate principala, una din
urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN:
4520 –
„intretinerea si repararea autovehiculelor”,
5510 –
„Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”,
5520 –
„Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta
durata”,
5530 –„ Parcuri pentru rulote, campinguri si
tabere”,
5590 – „Alte servicii de cazare”,
5610 –
„Restaurante”,
5621 – „Activitati de alimentatie
(catering) pentru evenimente”,
5629 – „Alte servicii de
alimentatie n.c.a.”,
5630 – „Baruri si alte activitati de
servire a bauturilor”;
b) au realizat o cifra de afaceri anuala
neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active
totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro,
conform ultimei situatii financiare aprobate ;
c) au ponderea
veniturilor obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare
codurilor CAEN mentionate la lit.a), precum si din desfasurarea
activitatilor mentionate la art.112^19 alin. (3), in total venituri,
de peste 70%;
d) au un numar mediu anual de salariati mai mic de
250;
e) nu se afla in dizolvare, potrivit legii.
Cititi si:
Impozitul
forfetar: Cum va fi calculat si cat va plati o shaormerie sau un
restaurant
Impozitul
forfetar: Cat vor plati hotelurile de 3 si 4 stele
Cat
vor plati barurile pentru impozitul forfetar
Cum
se calculeaza noul impozit forfetar pentru spalatorie, vulcanizare
sau service auto
Ce
va aduce impozitul forfetar: „Daca nu e bine gandit, poate fi
catastrofal”