Astfel, potrivit rezultatelor testului „FQ test”, 69% dintre participantii la studiu inteleg elementele de baza legate de administrarea banilor, dar intampina dificultati in a utiliza concepte financiare esentiale, precum economisirea pentru pensie sau constituirea unui fond de urgenta.
Procentul este sensibil mai ridicat decat media globala, unde 63% dintre consumatori se incadreaza la nivelul de incepatori in educatia financiara.
Mai mult, 8% dintre romani au un nivel foarte redus de intelegere a problematicilor legate de bani, incadrandu-se la nivelul nestiutor.
Totusi, conform studiului, peste 90% dintre romani vor sa isi imbunatateasca abilitatile financiare, iar 40% simt nevoia unui ajutor in acest demers.
Romanii, la coada clasamentului privind cunostintele financiare
Din cele 10 tari care au participat la studiul realizat de ING, japonezii sunt printre cei mai informati cu privire la chestiunile financiare, 44% dintre acestia avand un nivel mediu sau ridicat al cunostintelor.
Indienii (40%) si coreenii (37%) sunt si ei in top, in timp ce consumatorii spanioli (cu 24%), romanii (23%) si mexicanii (19%) se situeaza la coada clasamentului.
Intrebarile cu cel mai redus numar de raspunsuri corecte din cadrul testului aplicat consumatorilor romani au fost cele legate de problemele fianciare din gospodarie (51% raspunsuri incorecte), economisire (49% raspunsuri incorecte), investitii (46%) si viitorul financiar (35%).
La nivel global, intrebarile legate de economisire s-au dovedit cele mai dificile, doar 51% dintre participanti raspunzand corect.
Obstacole in demersul de educare financiara
In privinta obstacolelor pe care le intampina in demersul de educare financiara, 39% dintre romani noteaza lipsa timpului (fata de 20% la nivel global), 23% faptul ca nu stiu de unde sa inceapa ( 27% la nivel global), 23% – obisnuinta de a amana (26% la nivel global), in timp ce 19% au nevoie de ajutor, dar nu stiu de unde sa-l obtina (fata de 24% la nivel global).
Pe de alta parte, doar 9% dintre consumatorii romani simt ca „este prea complicat”, procent situat la jumatate fata de media de la nivel global.
Studiul „ING Consumer Resourcefulness” este un instrument de masurare a cunostintelor si abilitatilor financiare ale consumatorilor. Acesta a fost realizat in zece tari din intreaga lume – Olanda, Belgia, Spania, Romania, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea si Japonia.
Testul de inteligenta financiara „FQ test” a inclus 13 intrebari axate pe patru directii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodarie, economisire si investitii.
In functie de numarul raspunsurilor corecte, respondentii au fost incadrati in patru profile de cunostinte privind banii si finantele personale: nestiutor (0-4 raspunsuri corecte); incepator (5-8 raspunsuri corecte); mediu (9-11 raspunsuri corecte); avansat (12-13 raspunsuri corecte).