“In data de 15 aprilie 2013, au fost
pronuntate trei sentinte, prin care s-au respins recursurile
formulate de catre SC Volksbank Romania SA impotriva a trei hotarari
prin care se acordau consumatorilor daune morale pentru prejudiciile
suferite ca urmare a comportamentului contractual al acestei banci”,
a spus avocatul.
Astfel, Volksbank are de platit daune
de 2.196 lei pentru un dosar, 1.000 de franci elvetieni (echivalentul
in lei) pentru al doilea dosar si 2.000 de franci elvetieni pentru al
treilea dosar, a explicat Avram Codrut pentru DailyBusiness.ro.
De asemenea, banca trebuie sa restituie
si comisioanele abuzive.
Acestea sunt primele sentinte
irevocabile de acest gen din Romania si au fost pronuntate in
dosarele nr. 43503/300/2011, 1435/300/2012, 1437/300/2012 de catre
Tribunalul Bucuresti – Sectia a VI-a Civila. Consumatorii din aceste
dosare au fost reprezentati de catre avocat Avram Codrut.
Prin aceste sentinte
au fost mentinute solutiile instantei de fond, in care au fost
constatate nule absolut, in baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele
abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori,
clauzele privind: comisionul de risc, redenumit
ulterior comision de administrare credit, modificarea unilaterala de
catre banca a nivelului dobanzii creditului, declararea scadentei
anticipate fara a se specifica motivul, perceperea de sume de bani
suplimentare neprevazute in contract.
Banca a fost obligata sa returneze
toate sumele incasate in contul acestor comisioane, din momentul
incheierii contractului si pana la zi, la care se adauga dobanda
legala, si sa nu mai incaseze aceste sume pentru viitor ?i sa
perceapa, pe intreaga perioada a derularii contractului, dobanda fixa
prevazuta in contractul initial (ulterior, modificata in mod abuziv,
prin transformarea ei in dobanda variabila).
S-a retinut ca „starea de teama, de
stres si de incertitudine resimtita de consumatori ca urmare a
faptului ca banca a transformat discretionar rata dobanzii din fixa
in variabila, cuantumul acesteia devenind astfel greu de anticipat,
starea de revolta cu privire la sumele ridicate percepute de banca”
reclama o reparatie baneasca, sub forma acordarii de daune morale,
mentioneaza avocatul.
“Aceste solutii sunt rezultatul
atitudinii institutiilor de credit fata de clientii lor, a lipsei de
respect si a refuzului de a dialoga cu acestia”, a spus Avram
Codrut.
“Trebuie mentionat
ca aceste sentinte vor deveni un
precedent important, in acest moment
aflandu-se in curs de judecata in caile de atac mai multe astfel de
cauze cuprinzand dispozitii de obligare la plata de daune morale a
acestei societati”, a adaugat avocatul.
Recent, avocatul
Avram Codrut a castigat si primul proces impotriva Credit Europe Bank, privind comisioanele abuzive din contractele
acestei banci.
“Au fost declarate
abuzive comisionul de acordare si comisionul de administrare lunar,
banca ( Credit Europe Bank) fiind obligata sa returneze toate sumele
incasate in contul acestor comisioane din momentul incheierii
contractului si pana in prezent, la care se adauga dobanda legala. De
asemenea, s-a decis incetarea incasarii acestor sume pe viitor.
Mentionam ca sentinta a fost pronuntata si impotriva Credit Europe
Ipotecar IFN S.A.”, se arata intr-un comunicat transmis de avocat.
[b]Ce spune Volksbank[/b]
Oficialii bancii sustin ca judecatorul
a acordat, in cazul celor trei dosare, daune morale fara sa aiba
dovezi privind prejudiciul suferit de clienti.
“In primul rand ar trebui sa precizam
ca practica acordarii de daune morale este izolata in randul
instantelor din Romania. Astfel de cazuri apar cu precadere la
nivelul Judecatoriei Sectorului 2, la nivelul anumitor judecatori, in
timp ce alte judecatorii din Bucuresti si Tribunalul resping frecvent
cererile privind daunele morale. Chiar si la Judecatoria sectorului
2, in cazuri judecate de alti magistrati, in spete similare, s-au
respins pretentiile privind daunele morale”, spun reprezentantii
Volksbank.
Acestia au subliniat ca, in ceea ce priveste cele
trei cazuri amintite (de la Judecatoria Sectorului 2), judecatorul a
acordat daune morale, fara sa aiba dovezi care sa demostreze
prejudiciul suferit de client, dincolo de prevederile contractuale
constestate. In aceste cazuri nu s-au prezentat dovezi (documente
medicale, declaratii ale martorilor, etc), iar judecatorul s-a
pronuntat fara niciun probatoriu. Chiar si in motivarea sentintelor,
judecatorul recunoaste ca “stabilirea cuantumului despagubirilor,
include o mare doza de aproximare”.
Jurisprudenta Inaltei Curti (dec
98/2012) arata ca prejudiciul, ca element al raspunderii civile
delictuale, trebuie dovedit, neputand fi acordata cu titlu de
despagubire o anumita suma solicitata de reclamanti, in lipsa unor
dovezi care sa justifice cuantumul acesteia. Or, sentintele invocate
recent, nu respecta aceasta conditie.
“Cuantumul sumelor
acordate cu titlu de daune morale de judecatoria sectorului 2 sunt
aproximativ egale cu cheltuielile de judecata, avand un impact
marginal asupra cheltuililor bancii. In dosarul 1427/300/2012, s-au
acordat daune morale reprezentand 20% din suma solicitata initial”,
au mai precizat reprezentantii Volksbank.
[b]Citeste si:[/b]
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/cel-mai-mare-proces-colectiv-castigat-de-clientii-volksbank-84018/]Cel
mai mare proces colectiv castigat de clientii Volksbank[/url]