Contractul Autorității pentru Reformă Feroviară pentru 20 de trenuri electrice pentru CFR noi a fost semnat cu PESA (Polonia) pentru 1,1 miliarde lei, iar livrările se vor face în primele șase luni ale anului 2026, contractul fiind finanțat din PNRR și are august 2026 termen-limită.
Pentru CFR Călători, modernizările la locomotive și vagoane costă 2 miliarde lei. La semnarea contractelor, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat că banii din contractele pentru reparații/modernizări la locomotive și vagoane vor intra în economia națională.
„Contracte de investiții de aproximativ 3 miliarde de lei (fără TVA), extrem de importante pentru achiziția și modernizarea materialului rulant din România. Cu sumele alocate prin PNRR, vor fi achiziționate, prin ARF, 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs care vor rula pe 7 rute:
– Cluj – Brașov;
– Cluj – Craiova;
– Brașov – Iași/Suceava;
– Galați – Iași/Suceava;
– Galați – Constanța (Mangalia);
– Constanța – Iași/Suceava;
– (Giurgiu) Bucureşti – Călaraşi.
Valoarea contractului de achiziție şi mentenanță este 1,106 miliarde de lei (fără TVA). Prin CFR Călători sunt semnate 11 contracte de modernizare și mentenanță pentru:
– modernizarea a 55 de locomotive electrice;
– conversia a 20 locomotive diesel hidraulice în locomotive electrice;
– modernizarea a 139 vagoane de călători.Valoarea contractelor este de 2,074 miliarde de lei (cu TVA)”, afirmă Sorin Grindeanu.
Contractul cu PESA poate fi suplimentat cu încă 9 rame, a transmis ARF.
„Contractul presupune achiziția a 20 rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială. Astfel, se poate ajunge la o achiziție de 29 de unități, cu o perioadă de mentenanță de 30 de ani. De asemenea, se vor asigura de către furnizor și servicii de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software.
Valoarea totală a proiectului este de 1.106.400.000,00 lei, fără TVA (223.799.987,87 EUR), dintre care 830.400.000,00 lei reprezintă valoarea ramelor (167.971.357,49 EUR) și 276.000.000,00 lei (55.828.630,38 EUR), serviciile de mentenanță. În ce privește termenul de livrare al primei rame, precizăm că acesta este de 24 de luni de la semnarea contractului”, potrivit instituției.
Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90. Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, precum și de o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.
Tot marți a fost semnat și ultimul contract la CFR Infrastructură, contractul pentru reparații/reînnoire pe linia București – Pitești. Astfel, CFR Infrastructură a ajuns la 100% procent de realizare PNRR.
Citește și: Noile trenuri vor avea stație și în Otopeni Nord. CFR transmite lista curselor oficiale