Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a declarat, joi seară, că din cei 7 miliarde de euro, care reprezintă 2,5 la sută din PIB-ul României, o parte însemnată vor fi investiţi în achiziţionarea de noi echipamente în industria de apărare, precum şi în linii de producţie de muniţie, anunță News.ro.
Florin Spătaru a precizat la TVR Info că peste 300 milioane de lei vor fi investiţi în retehnologizarea industriei de apărare.
„Cei 2,5 % din PIB-ul României se vor duce la achiziţionarea unor noi echipamente, noi tehnologii. Industria de apărare, pe de altă parte, trebuie să fie pregătită pentru aceste investiţii majore din domeniul apărării, pentru că cei 7 miliarde de euro nu se vor duce neapărat în industria de apărare”, a afirmat ministrul.
Potrivit acestuia, în 2022, a fost bugetată suma de 327 de milioane de lei pentru investiţii în echipamente, în retehnologizare pentru industria de apărare, pentru a fi pregătită pentru programul de achiziţii pe care Ministerul Apărării îl va îl va face.
„Practic, noi, cei din Ministerul Economiei, care avem în subordine industria de apărare, cele 14 companii din subordinea Romarm, vom investi în linii de producţie de muniţie, dar şi dezvoltare a capabilităţilor pentru asigurarea mentenanţelor acestor echipamente, urmând ca într-o perioadă ulterioară, împreună cu Ministerul Apărării Naţionale, printr-un ordin comun pe care l-am semnat cu fostul ministru Dîncu, să dezvoltăm capacităţile de producţie pentru a putea incorpora cât mai mult din proiectele pe care Ministerul Apărării Naţionale îl are în producţia naţională. Şi aici vorbim de arma de asalt, aici vorbim de alte echipamente care vor fi achiziţionate peste 2-3-4 ani”, a mai declarat Spătaru.
Întrebat despre carcasele pentru transportoarele Piranha, dacă acestea ar urma să fie sudate la Şantierul Naval Mangalia, ministrul a explicat că nu a fost semnat niciun contract în acest sens.
„Cel care beneficiază, General Dynamics, nu a semnat niciun contract cu Şantierul Naval din Mangalia pentru construcţia acestor carcase pentru transportatoarele Piranha. Într-adevăr, au făcut câteva sesiuni de audit în special în domeniul calităţii în companii din România pentru a-şi respecta programul de livrare. Pentru că iniţial aceste carcase pentru Transportoarele Piranha trebuiau finalizate la Uzina Mecanică Bucureşti.
Datorită lipsei capacităţilor şi a programului programului încărcat, au încercat să găsească alte soluţii. Uzină Automecanică Moreni este o o soluţie. Ei au venit şi au făcut un audit acolo, au constatat câteva neconformităţi pe care au solicitat să fie corectate, urmând ca într-o etapă ulterioară General Dynamics să ia în considerare şi Uzina Automecanică Moreni în calcul pentru externalizarea producţiei acestor carcase”, a mai afirmat ministrul.
Acesta a explicat că, prin Memorandumul semnat, compania s-a obligat să construiască o parte din aceste transportoare, 227, în România.
„Uzina Mecanică Bucureşti în acest moment încearcă să integreze cât mai mult din producţia acestor transportoare, astfel încât în cea de-a doua etapă să avem corpul transportorului, partea de vopsitorie, dar şi o parte din subansamblele pe care le vor utiliza, produse în România”, a explicat Florin Spătaru.