Acte necesare pentru vânzarea sau cumpărarea unei case în 2024.Românii care vor să vândă sau să cumpere o locuință în 2024 trebuie să știe că au nevoie de mai multe acte pentru ca acest proces să fie unul ușor și fără probleme, anunţă Antena 3.
Actele necesare în momentul prezentării la notar pentru încheierea contractului de vânzare-cumpărare sunt:
Cumpărătorul trebuie să dispună de finanțele necesare pentru achiziție, să se informeze cu privire la zonă, vecini, costuri lunare, și orice alte detalii legate de proprietatea pe care urmează să o cumpere. În cazul unui acord, cele două părți pot semna o „promisiune de vânzare-cumpărare” înaintea întocmirii contractului final.
Ce taxe trebuie plătite:
Cumpărătorul va achita onorariul notarial pentru autentificarea contractului de vânzare și intabularea lui în Cartea Funciară. Dacă imobilul este dobândit prin credit bancar ipotecar, cumpărătorul va mai plăti și onorariul pentru autentificarea contractului de ipotecă și intabularea ipotecii în cartea funciară.
Vânzătorul va achita taxa OCPI pentru eliberarea extrasului de Carte Funciară de autentificare și impozitul pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare.
Onorariul notarial se calculează în funcție de valoarea bunului vândut.
Impozitul pe care vânzătorul îl datorează statului se calculează astfel:
Taxa ANCPI-OCPI pentru eliberarea unui extras de autentificare este:
După finalizarea contractului de vânzare-cumpărare, dreptul de proprietate al noului proprietar va trebui întabulat în cartea funciară. Tariful perceput de ANCPI pentru această operaţiune este prevăzut de ANEXA nr. 1 din Ordinul 39/2009 privind tarifele şi taxele ANCPI/OCPI şi a altor unităţi subordonate şi reprezintă – 0,15% din prețul de vânzare pentru persoane fizice și 0,5% pentru persoanele juridice.