Prin activități casnice se înțeleg acele sarcini necalificate, desfășurate ocazional în gospodăria unei familii. Concret, acestea cuprind curățenia, spălarea și călcarea hainelor, prepararea hranei, îngrijirea persoanelor dependente etc, potrivit ANAF
Prestatorii casnici nu primesc bani direct de la beneficiari, ci tichete de activități casnice, care ulterior pot fi preschimbate în numerar. Impozitul și contribuțiile la pensii sunt aplicate la jumătate din valoarea tichetelor, iar agențiile de șomaj rețin aceste sume la preschimbare.
Legea nr. 111/2022 reprezintă un pas important spre fiscalizarea și reglementarea muncii casnice în România, oferind beneficii și protecție atât pentru prestatori, cât și pentru beneficiari.
Citeste si Tichete de masă 2024. Mai mulţi bani pentru angajaţii români care primesc bonuri de masă
Noua lege urmărește să aducă în legalitate o zonă predominant nefiscalizată și să combată munca la negru. În plus, oferă protecție socială atât pentru prestatori, cât și pentru beneficiari.
Pentru prestatorii neasigurați în sistemul de asigurări sociale de sănătate, această lege aduce un beneficiu major: dobândirea calității de asigurat fără plata contribuției, cu acces la pachetul de servicii medicale de bază. Aceasta se aplică de la data preschimbării a cel puțin 85 de tichete de activități casnice și se menține dacă prestatorul continuă să preschimbe lunar cel puțin 85 de tichete.
Pentru a accesa tichetele pentru activități casnice, atât prestatorii, cât și beneficiarii trebuie să se înregistreze pe platforma ANOFM. Beneficiarii achiziționează tichetele, care sunt valabile 12 luni, și le oferă prestatorilor în schimbul serviciilor prestate. Prestatorii pot preschimba tichetele în numerar la agențiile teritoriale de șomaj.
Angajatorii pot oferi tichete casnice angajaților pentru a sprijini nevoile zilnice, precum menajul sau gătitul. Aceste tichete beneficiază de un avantaj fiscal: pentru ele nu se plătesc asigurări sociale, oferind o valoare suplimentară angajaților. Deși gestionarea tichetelor poate fi complicată pentru angajatori, acestea pot crește satisfacția și loialitatea angajaților.