- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Adeverință de vechime pentru pensie. De unde o poți obține dacă firma la care ai lucrat a dat faliment

30 Oct, 15:25 • Bruma Loredana
Obținerea adeverinței de vechime poate fi o provocare pentru românii care se pregătesc să se pensioneze iar fimele la care au lucrat nu mai există. În rândurile de mai jos vă prezentăm câțiva pași pe care trebuie să îi faceți pentru a obține documentul.
Adeverință de vechime pentru pensie. De unde o poți obține dacă firma la care ai lucrat a dat faliment

Adeverință de vechime este esențială pentru românii care se pensionează sau pentru cei care se pregătesc de recalcularea pensiei. Deși au nevoie de acest document, mulți nu stiu încotro să se îndrepte dacă firmele la care au lucrat s-au desființat.

Adeverința de vechime pentru pensie. Ce să faci dacă firma la care ai lucrat nu mai există

În această perioadă are loc o campanie de informare a românilor care au avut sau au calitatea de angajat cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime, dar și a angajatorilor și a deținătorilor de arhive cu privire la obligația legală de eliberare a acestora.
Angajatorul este obligat să elibereze adeverințe de vechime în următoarele situații:

– la încetarea activităţii salariatului, o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;

„Până la data de 31.10.2010, vechimea în muncă se dovedește cu carnetul de muncă, iar persoanele care au fost încadrate în muncă anterior acestei date și nu au avut întocmit carnet de muncă sau l-au pierdut pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate fostului angajator. În cazul în care angajatorul nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:

– unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;

– inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvenţă, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să le elibereze salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia”, au transmis reprezentanții ITM.

De asemenea, tot în termen de 60 de zile calendaristice, cei care au preluat firma la care ai lucrat au obligația de a elibera, la  cerere, adeverințe cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin. Datele privind societăţile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la  Oficiul Național al Registrului Comerțului, potrivit Adevarul. 

Citește și Anunț major pentru beneficiarii de pensii. Se dau bani pentru încălzirea locuinței pe timp de iarnă

Românii care nu știu unde se află arhiva firmei la care au lucrat se pot adresa Arhivelor Naționale sau serviciilor judeţene ale Arhivelor Naționale, de unde pot obține informații concrete.

Atenție, serviciile arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale.

„Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă.

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.

Facem precizarea că, având în vedere prevederile art. 139 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, coroborate cu prevederile art. 13 lit. a), din același act normativ, există obligativitatea eliberăríi, de către angajatori, a unui nou tip de adeverință, referitoare la perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001 doar dacă s-a datorat, sau, după caz, s-a datorat și plătit contribuție de asigurări sociale”, se mai precizează în comunicatuil transmis de ITM.

Citește și Vești proaste pentru cei mai afectați pensionari, după recalcularea pensiilor