Comisia Europeană afirmă că directiva revizuită va introduce un set de măsuri pentru a asista statele membre ale UE în îmbunătățirea structurală a performanței energetice a clădirilor. Un accent deosebit va fi pus pe clădirile cu cea mai scăzută eficiență energetică.
Citește și: Consiliul UE a aprobat modificarea PNRR. Ce schimbări se vor aplica României
„Comisia salută acordul provizoriu la care au ajuns astăzi Parlamentul European și Consiliul pentru a reduce emisiile și consumul de energie al clădirilor din întreaga UE. Directiva consolidată privind performanța energetică a clădirilor (EPBD) va sprijini eforturile UE de decarbonizare a clădirilor în întreaga Uniune. Acesta este un domeniu în care impactul concret al ofertei ecologice europene va îmbunătăți calitatea vieții oamenilor, în locuințele și la locul de muncă, și le va reduce facturile la energie.
De asemenea, acest acord va stimula independența energetică a Europei, în conformitate cu Planul REPowerEU, și va constitui un argument comercial puternic în favoarea unui sector al clădirilor mai puțin poluante în UE”, arată Comisia Europeană într-un comunicat de presă, citat de economica.net.
Directiva revizuită va introduce o serie de măsuri menite să sprijine guvernele Uniunii Europene în îmbunătățirea structurală a performanței energetice a clădirilor, concentrându-se în special pe cele cu eficiență energetică redusă, conform informațiilor furnizate de Comisie.
Fiecare stat membru va elabora o traiectorie națională proprie pentru a reduce consumul mediu de energie primară al clădirilor rezidențiale cu 16% până în 2030 și cu 20-22% până în 2035. Aceasta oferă o flexibilitate adecvată pentru a ține cont de circumstanțele specifice ale fiecărui stat. Statele membre au libertatea de a decide asupra clădirilor vizate și a măsurilor pe care doresc să le implementeze.
Măsurile naționale trebuie să asigure că cel puțin 55% din reducerea consumului mediu de energie primară este obținută prin renovarea clădirilor cu cea mai scăzută eficiență energetică.
În ceea ce privește stocul de clădiri nerezidențiale, noile norme impun o îmbunătățire treptată a acestuia prin introducerea standardelor minime de performanță energetică. Această inițiativă va conduce la renovarea a 16% din clădirile cu cea mai redusă eficiență energetică până în 2030 și a 26% până în 2033.
Statele membre vor avea opțiunea de a excepta anumite categorii de clădiri rezidențiale și nerezidențiale de la aceste obligații, inclusiv clădirile istorice sau casele de vacanță.
Directiva revizuită cuprinde măsuri menite să îmbunătățească atât planificarea strategică a renovărilor, cât și instrumentele pentru a garanta realizarea acestora. În conformitate cu prevederile convenite, statele membre:
„Subvențiile pentru instalarea de cazane autonome alimentate cu combustibili fosili nu vor mai fi permise începând cu 1 ianuarie 2025. Directiva revizuită introduce un temei juridic clar pentru ca statele membre să stabilească cerințe pentru generatoarele de căldură pe baza emisiilor de gaze cu efect de seră, a tipului de combustibil utilizat sau a ponderii minime de energie regenerabilă utilizată pentru încălzire.
Statele membre vor trebui, de asemenea, să stabilească măsuri specifice privind eliminarea treptată a combustibililor fosili pentru încălzire și răcire, în vederea eliminării complete (a complete phase-out -în original) a cazanelor alimentate cu combustibili fosili până în 2040”, mai spune Comisia Europeană.
„Acordul va stimula, de asemenea, adoptarea mobilității durabile datorită dispozițiilor privind pre-cablarea, punctele de reîncărcare pentru vehiculele electrice și locurile de parcare pentru biciclete.Pre-cablarea va deveni norma pentru clădirile noi și renovate, facilitând astfel accesul la infrastructura de reîncărcare și contribuind la ambiția UE în materie de climă.
În plus, vor fi consolidate cerințele privind numărul de puncte de reîncărcare atât în clădirile rezidențiale, cât și în cele nerezidențiale. Statele membre va trebui, de asemenea, să elimine barierele în calea instalării punctelor de reîncărcare, pentru a se asigura că „dreptul la priză” devine o realitate. În general, punctele de reîncărcare vor trebui să permită încărcarea inteligentă și, dacă este cazul, încărcarea bidirecțională. În cele din urmă, dispozițiile vor asigura că există suficiente locuri de parcare pentru biciclete, inclusiv pentru bicicletele cargo”, mai arată Comisia.
Alte articole: Este oficial! Vicepreședintele Google vine în România! Va investi 2 miliarde de euro într-un centru de date